7 November 2005

Julklappsrecognosering och IKEA-funderingar

Det ar bast att borja i tid, sa jag akte ut till Braehead Shopping centre igar och kollade pa julklappar. Ni anar inte vilken total ro man kanner nar man recognoserar och vet att man inte maste ga darifran med nagot. Vilket var sarskilt tur igar, for jag hittade mest grejer till mig sjalv. Vill ha en uppblasbar boxningspelare.
Vill ha en uppblasbar fotolj.
Vill ha en mini-digital kamera.
Vill ha en presentforpackning med lyxig drickchoklad, praliner och stor mugg.
Vill ha fyrtioelva CD och tjugotolv DVD.

Det ar under julhandeln som man upptacker hur otroligt manga kladaffarer det finns. Men det finns inga svarare presenter att kopa an just klader. Sag en jattekul t-shirt till pappa - som han aldrig skulle ta pa sig. Sag dessutom urlackra underklader till syrran - men hon skulle bli livradd bara jag fragade efter bh-storlek. Dessutom finns naturligtvis inget att kopa till extrapris, sa allt ligger ovanfor julbudgeten. Och i arlighetens namn, finns det nagot trakigare an mjuka paket...

Innan jag akte hem tog jag en svang forbi... nej, det dar ar rent ljug. Till fots sa tar man inte en svang forbi IKEA, man gar pa livsfarligt uppdrag forbi IKEA. Omradet kryllar av bilar och har man val overlevt minfaltet - en jatteparkering dar gangarna ar enkelriktade omlott men dar man anda hinner glomma vilket halls tur det ar nar man kommer till en ny gang, sa man ar alltid pa vippen att bli overkord - sa kommer man till den riktiga utmaningen, Braeheads motsvarighet till hinderbanan i Indiana Jones och det sista korstaget; Rondellen.

Landets mest aggressiva bilar - och bilforare - kommer fran alla hall. Trottoaren ar nedsankt for att markera overgangsstalle, men det finns inga andra tecken pa det. Ingen stannar, det finns inga luckor, sa det ar helt upp till din egen vaghalsighet nar och om du bestammer dig for att ta ett djupt andetag och kliva ratt ut. Eftersom du vid det har laget ser IKEA och darmed aven kanner Kanelgiffel-lukten sa tar du till slut steget. Jag blir lika forvanad varje gang att jag overlever.

Pa tal om kanelgifflar sa hoppas jag att ingen laser skylten ovanfor dem.
"Best served with cream or ice-cream."
Kanelgifflar?
Eeeew!

Medan jag funderade over om jag verkligen behovde Delicatobollar (det gjorde jag) sa studerade jag manniskorna i affaren. Jag undrar om det ar Ryanairs fortjanst, eller hur kommer det sig annars att det ar sa manga manniskor med tydlig skotsk dialekt som gar in och bunkrar rakost, Lofbergs Lila, Lingondricka och pepparkakor? En gang kande jag igen en svensk student pa varukorgen (en av den, en av den, tva chokladkakor, tva kaviar) men annars ar det skotska ungar som tjoar "oh, mamma, den har som ar sa god" och skotska vuxna som plockar Spendrups ol och mazariner. Nog for att jag kanner mig som en taxfree-kund nar jag ar inne, men jag ar definitivt inte ensam om att plocka korgen full. Lite intressant ar det val anda...

No comments: