29 November 2005

Vintern pa vag till Skottland

For ett par dagar sedan stod jag vid ett overgangsstalle da flagor kom flygande rakt i ansiktet pa mig. En man kommenterade att byggnadsgubbarna borde satta upp battre skydd sa att folk slapp fa damm i ogonen. Men dammet tilltog och snart insag vi att det faktiskt var sno! Det smalte direkt sa klart men skapade en munter morgon pa kontoret eftersom sno i Glasgow ar ungefar lika ovanligt som... ingen sno i Sverige.

Jag tankte da pa pappa min som tog med sig mina vinterkangor nar de kom i somras. Han gjorde det pa eget bevag sa han fick ta med dem tillbaka igen. Som jag forklarade; det blir inte riktigt vinter har och aven om det blir nagra minusgrader i Januari sa har vi ingen sno i Glasgow. Sist jag bodde har hade vi 4 dagar sno, totalt.

Fast som odet vill sa skulle jag nog ha tagit emot pappas fina gest. Meterologerna forutspar namligen den "varsta vintern pa artionden" har i Storbritannien. Man tror till och med att Glasgow ska fa se sno - nagot bara tanter och farbroder har minne av att ha pulsat igenom. Uppe i norr ar det redan Norrlandsvinter, fast jag tror ju att det kommer smalta om en vecka eller sa, sa vi far val se hur detta slutar.

Forsta varningen har utfardats om morgondagen. Glasgow-sidan av landet ska visst fa regn och is (japp, det var sa de sa; "will be getting ice"), Edinburgh-sidan ska fa sno. Och sedan ska det bli kallare.

Jag vet ju hur forvanad Stockholm blir av vintern varje ar, sa... fortsattning foljer.

No comments: