26 November 2005

Vill ni se en stjarna...

Gissa vem som blev "Star of the day" pa jobbet igar da?

Jag avskyr verkligen tavlingar pa jobbet, alla slags tavlingar. Veckans anstalld, Snabbast under lunchen, Den som drog in mest pengar for dagen etc etc. Risken med att satta upp ett visst mal ar att man tappar fokus pa de andra; ska man vara snabb tallar man pa servicen, ska man dra in mest pengar tallar man pa kvalite. Och Veckans Anstalld tycker jag ar sa pinsamt fanigt att jag hoppas att jag aldrig hamnar pa ett stalle dar jag riskerar att bli det.

Jag motsatter mig alla slags jobbtavlingar och har som princip att inte delta - en uttalad installning som fick angan att pysa ur oronen hos vissa chefer under min tid pa McDonald's. Jag hade min beskarda del av allvarliga samtal over fritosen... Fast jag tror att det retade dem annu mer nar jag sedan "utom tavlan" gick och vann skiten. Vilket kanske bevisar att man kan vara snabb och ge service utan att tavla och anda gora ett bra jobb.

Problemet med detta avstandstagande ar att jag av naturen ar en tavlingsmanniska. Kan jag vinna nagot sa vill jag det ocksa, vare sig jag sa att saga vill eller inte. Redan forsta dagen har pa banken himlade jag med ogonen nar jag sag whiteboarden med "Star of the day". Andra dagen fick jag veta att min statistik inte lag sa himla langt ifran de mer erfarnas och sedan dess har jag nog inofficiellt stravat efter att faktiskt fa mitt namn pa tavlan - sa fort som mojligt. For att hamna dar gors en avvagning mellan antal samtal man tar och % man varit "idle" (frankopplad och inte tar samtal). 20% ar malsiffran. Igar tog jag 118 samtal och hade en "idle" pa 18%.

Sa, jag visste att jag hade en chans, alltsa tog jag den. Hade jag startat pa 50% idle, vilket faktiskt ar vad de raknar med av en nykomling, sa hade jag definitivt inte brytt mig om tavlan. Nu blev det en tavling i sig att ta sig dit pa rekord-tid. 2 1/2 veckor senare var jag dar, till chefernas forvanan. Mission completed. Malet natt. Och nu ger jag blanka katten i den.

Det finns ett problem bara. Nu kan jag inte skylla pa att jag ar ny nar jag kanner for att sloa till. Det var kanske inte det priset jag vantat mig...

No comments: