26 November 2005

Det gar som en dans - skotsk dans

Nar jag gick i skolan hande det att vi dansade pa gympan; foxtrot, hambo, vals, tango, bugg osv osv. Skotten ar avundsjuk pa det, den enda dans de hade i plugget var ceilidhs. Jag ar avundsjuk pa skotten. Skotsk dans ar mycket roligare an hambo. Kanns mer som ringlekar an dans. Dessutom har de roliga namn; Dashing white seargant och Gay Gordon for att namna tva av de blott fyra danser/ringlekar jag kan. Fast man behover inte kunna nagot, alla ar mer an villiga ar lara dig. Faktum ar att om du sager "nej, jag kan inte" sa verkar det trigga nagot hos skottarna och du kan rakna med att inom tre sekunder ha blivit uppdragen med milt vald.

Inget skal till oro, det ar varken tango eller foxtrot vi talar om. Det ar mer likt lekarna kring midsommarstangen; armkrok, byta partner, ett steg fram och ett tillbaka och den visan. Ibland (dashing white seargant) ar det vimsigt som attan, men det gor inget om du inte hanger med och inte kan stegen, alla andra kommer leda dig ratt. Det verkar nastan som att de raknar med att 50% av deltagarna inte vet vad de pysslar med, for inte allt for sallan forklarar nagon i bandet vad nasta dans gar ut pa och ibland visar de till och med.

Om nagon undrar varifran uttrycket Skotsk fylla kommer sa ar ett gott tips att besoka en ceilidh. Ta ingen ol fore, efter en halvtimme kommer du ragla som varsta Jeppe pa berget. Framforallt under dansen som gar ut pa att alla star i tva led, du och din partner borjar med att ta varandra i handerna och snurra 20 varv innan ni armkrokar er igenom hela den langa raden. Japp, det ar dansen, det later inte sa farligt, va?

Varje gang jag har haft besok har jag kollat om det funnits en ceilidh i narheten. De ar inte sa latta att hitta dock. Oftast ar det ju privata fester som har ceilidh som del av programmet sa forutom det verkar det som att man ska forsoka pricka in en festival eller nagot. Eller ett brollop. Och tro mig, jag ska ha ceilidh pa mitt brollop. Inte bara for att det ar mer sallskapslek an dans ut for att det nog ar den enda dans jag skulle klara med vardigheten i behall.

No comments: