3 September 2004

Fredagsfyran, v. 36

En om bloggning. Det handlar om att kommentera eller inte, få tycks fåkommentarer i sina bloggar och andra får desto fler.

1. Hur många bloggar läser du i genomsnitt om dagen?
Jag läser inte varje dag. Jag ser bloggläsandet som ett tidsfördriv, så när jag har lite tid över eller "känner för det" kan jag kolla in några. Hur många beror på vilken tid och lust jag har. Jag har dock ett gäng favoriter så de får prioritet, även sinsemellan eftersom de är olika seriösa/skojiga, allmänna/privata och vad jag känner för skiftar, sedan kan jag slumpsurfa när andan faller på. Dem jag kollar oftast, nästan dagligen, är mina 2 kompisars, eftersom jag vill veta vad de pysslat med sedan sist. Slår man ut över veckan kollar jag kanske in ca 4 bloggar/dag.
2. Brukar du kommentera inläggen i andras bloggar, samt läser du andras kommentarer?
Inte alltid, och inte för sakens skull. Om jag har en reaktion eller åsikt om saken, så. Och jag läser dem när jag tror att de kommer intressera mig, d.v.s när inlägget är intressant. Men jag har märkt att inte alla läser sina kommentarer, för ibland har jag haft ett syfte med kommentaren (frågor t ex) utan att få respons på det.
3. Tycker du att kommentarer i din egen blogg gör bloggandet roligare?
Visst tycker jag det. Även om jag tenderar att få kommentarerna i mail och per telefon istället för i bloggen! Vissa mailkommentarer hade gjort sig kanon i bloggen, för det hade blivit diskussion om saken då. Jag jobbar på att få dessa människor att våga skriva kommentarer istället...
4. Kommenteras det för lite eller för mycket i bloggarna? Eller tyckerdu att kommentarerna inte fyller någon funktion överhuvudtaget?
Hur ska jag kunna svara på det? Det kommenteras för lite i min. :-) Och hur kan man tycka att det kommenteras för mycket i någon annan; man måste ju inte läsa dem. Allt beror väl på vilken typ av blogg det är och vilken typ av kommentarer det är. Reklamkommentarer kan man ju ha och mista.

No comments: