12 September 2004

Jävla Comviq!

I onsdags slog det mig att jag inför resan till Holland måste kolla upp en sak rörande min mobil. Jag har förut använt mitt brittiska O2-kort när jag varit utomlands. Man får ju betala även för inkommande samtal och med det svenska kortet kan vem som helst som inte vet att jag är utomlands, alternativt inte har bättre vett, ringa. Och mitt kontantkort töms på en halv minut. De som har mitt brittiska nummer vet att de bara får SMSa.

När jag så var i Italien nyligen orkade jag inte byta SIM-kort för en dag, så jag åkte iväg med mitt Comviq-kort. Och upptäckte att jag varken kunde SMSa eller MMSa hem! Märkligt.

Kollade så i onsdags upp detta på Comviqs sida. Då visar det sig att man måste teckna en speciell tilläggstjänst - Comviq utland! Vafan... tänker jag som tog det för givet att kortet funkade utomlands också. Ingen mer info finns på hemsidan utan jag måste kontakta kundtjänst. Så jag mailar.

Svaret jag får är både knasigt och horribelt:
1) MMS funkar över huvud taget inte utomlands! (så vad sjutton har jag den funktionen nu då för, tanken var ju att skicka coola semesterbiler.)
2) För SMS och samtal måste jag teckna ett Comviq utland.
3) Detta kostar 149:- (!) i inträdesavgift.
4) Sedvanlig kreditupplysning görs. (observera vitsen med kontantkort...)
5) Alla samtals- och SMS-kostnader faktureras. (se ovan.)
6) Jag måste maila mina personuppgifter, sedan får jag ett papper jag måste underteckna och sedan tar det 5-10 dagar innan funktionen är påkopplad.
7) Jag åker till Holland på torsdag!

Jag upprepar: VAFAN!?!

Anledningen till att jag köpte ett kontantkort var att jag ville tanka på en summa och sedan ringa för den. När summan är slut kan jag inte ringa mer. Jag ville inte bli överraskad av höga räkningar eller hålla på och fibbla med räkningar över huvud taget. Jag vill dessutom inte riskera att blåsas på mer än de påtankade pengarna om min mobil blir stulen. I synnerhet om jag åker utomlands! Hela idén med kontantkort falerar ju med det här systemet, då kan jag ju lika gärna köra räkningar rakt igenom. Dessutom, jag åker ofta bort i korta stötar, vad kostar det inte för Comviq att fakturera mina SMS-kostnader på 6:-?!

Jag begriper inte varför man i Sverige måste fakturera utlandssamtal, varför dessa inte också kan dras på kontantkortet. Det funkar nämligen för min brittiska kontantkortsoperatör; O2. Ja, ja, så jag får väl fortsätta med att använda det. Har inte testat MMS, men det skulle inte förvåna mig om det också funkar...

No comments: