17 September 2004

Fredagsfyran, v. 38

Veckans fyra, från ingen mindre än Steffanie

Jag tycker namn är roligt och har funderat på hur folk väljer bloggnamn eftersom en del uppenbarligen lägger ned en hel tid på att komma på underfundiga namn

1. Vad heter din blogg?
Den svenska avdelningen heter Carina's (Swe)Court och den engelska Carina's (Eng)Court.
2. Hur valde du detta namn och avspeglar det på något sätt syftet med din blogg?
Bloggen hette Carina's Court från början. Jag trodde inte att jag skulle skriva så mycket, så de svenska och engelska inläggen kunde blandas, men jag skrev mer än jag trott och det blev rörigt, så då separerade jag dem. Gillar inte tilläggen inom parantes, men samtidigt måste jag skilja bloggarna åt eftersom de har samma namn.

Namnet är faktiskt genomtänkt. Det kom lite av sig själv för att det är mångtydigt och speglar mina intentioner.
1) Court som i domstol. Jag enväldigt åtalar, försvarar och dömer verkligheten beroende på infallsvinkel. Visste från början att det skulle bli rätt mycket juridiskt och samhällsinriktat bloggande. Hade en tanke på att avsluta varje inlägg med ett Guilty, Not Guity och Not Proven (enligt skotsk standard), men då trodde jag att det skulle bli ca ett (genomtänkt) inlägg per vecka. Så blev det ju inte...
2) Court som i en adress, likt Carinas Gränd. Min adress på nätet. Tycker om det gatunamnet, gillar "Close" också, men det funkade inte i sammanhanget.
3) Court som i "stad/hov". Min blogg är mitt kungarike där jag bestämmer.
4) Court som i spelbana. Det är min planhalva och namnet inbegriper sportvinklarna också.
Jag hade faktiskt en tanke bakom, som ni ser, även om det kanske inte verkar så. :-)
3. Bästa svenska bloggnamn?
Oj... inte vet jag. Brukar inte tänka så mycket på det. Fast jag gillar Gärningsmannaprofilen. Undrar lite var det namnet kommer ifrån...
4. Bästa utländska bloggnamn?
Hm... samma här. Fast jag gillar Excellent Dumb Discourse. Det är ett så skönt uttryck! Och jag vet var det kommer ifrån: ägaren tyckte också att det var ett skönt uttryck (kommer från The Tempest, av W. Shakespeare).

No comments: