15 September 2004

Sportsnack

Nyklippt, nyduschad och fit for fight. Imorgon sticker jag till Holland. Har Ajax - Juventus på i bakgrunden och jag tror minsann att Djurgårdarna gjorde verklighet av sin Drömfotbollsresa. För inte kan det väl vara en klick Ajax-supportrar som står och skriker Djurgårdarnas favoritramsa; "Juve, Juve, vaffan culo"? Ska bli kul att se vad de lärt sig av sina bänkgrannar till imorgon. "Grotjes kontneuker" kanske?

Har tränat två dagar i rad, Friskis i måndags och fäktning igår (skitskoj förresten!), och jag tror banne mig man kan bli adrenalinberoende på det. Eller hur ska man förklara att jag idag vaknade och kände att jag bara måste iväg och träna?! Fick tvinga mig själv att inte åka iväg och köra ett pass utan intala mig att vänta tills på fredag. Allvarligt, hur ofta händer det egentligen?!

På fäktningen igår slog det mig att jag är en sportföreningsmänniska. Jag älskar specifik träning i lag med efterföljande snack i omklädningsrummet. Det blir snack på ett annat sätt där än på ett ställe som Friskis där alla blåser in och ut på ett kick och inte går på samma pass alltid och jobbar för ett gemensamt mål. Dessutom bara älskar jag den angenäma doften av lika delar gamla otvättade kläder och skydd, nytränade kroppar, liniment och materialmedel. Det luktar gott. Det luktar sport. Det luktar hemma. Det är en speciell doft som bara finns i föreningslokaler och omklädningsrum, den finns varken på Friskis, i badhus eller på gymmet. Jag längtade tillbaka redan innan jag gick.

Hoppade World cup finalen inatt. Började kolla på Celtic-Barcelona nästan vid midnatt och längre orkade jag bara inte vara vaken. Kändes som ett snöpligt slut, även om Barca var bättre i första halvlek och spelmässigt det bättre laget - men Celtic är Krigare, det är så de gick till UEFA-cupfinal för 1 1/2 år sedan. Och i andra halvlek krigade de! Undrar bara om Thompson fick hjärnsläpp eller om han glömt att Henke bytt lag - det var en snygg målpassning han gav Henke i alla fall...

Imorgon vill jag se Tobias Hysén och Adde Johansson göra varsitt mål. Och jag vill se Djurgården vinna med 4-0. Tack. Det var bara det.

No comments: