30 September 2004

Hej, vill ni sälja jultidningar?

Med risk för att möta två män med tvångströja i händerna när jag öppnar ytterdörren sedan, men vet ni vad jag saknar? Jultidningsförsäljarna.

Finns de fortfarande? Någon förälder som sett tidningarna dimpa ner i brevlådan i September?

När jag var liten kunde jag inte köpa. Inte sälja heller för den delen. Ja, förutom att jag sålde på en kvinna två kunders beställningar för att jag läste fel på 1 och 10... Men jag är ingen dörrförsäljare, jag tyckte redan då att det kändes oerhört pinsamt att ringa på dörren och sälja trista serietidningar till överpris.

Det lustiga är att när jag sedan blev stor och kunde tänka mig att köpa en sådan där sportbok - och hade råd att betala för den - då försvann jultidningsförsäjarna. Jag trodde att de skulle komma i flockar när jag flyttade till ett höghus i en Stockholmsförort, men det blev tvärtom. Skickar man inte ut sina barn i storstan eller har fenomenet försvunnit?

Om någon ser någon liten stackare som försöker knega ihop till den där ouppnåeliga cykeln - skicka honom till mig. Jag köper sportårsboken på studs. Kanske Tomtens julbrev också.

No comments: