8 June 2005

En svarlard laxa om hemloshet.

Jag koper Big Issue varje vecka. Situation Stockholm kostar, vad ar det, 30, 40 spann? Det kanns att betala det. Big Issue kostar £1, ar mahanda tunnare, men ar minst lika lasvard! Det kanns liksom inte lika hart att bidra varje vecka, med resultatet att jag redan nu stott de hemlosa har i Glasgow mer an jag gjort de i Stockholm under de senaste tva aren. (Nar det galler att kopa tidningar alltsa.)

Jag anser att Manniskan i detta problem alltfor ofta gloms bort. Man talar om "problemen", "knarkarna", "vraken" och andra etiketter som reducerar Manniskan till en pjas pa Plattans harda schackbrada. Jag blir stord varje gang jag stoter pa en uteliggare, for fenomenets existens och utbredning. Varje Manniska har en historia och ett liv och det ar bajs att det maste sluta med en glasartad blick under nagra kartongbitar.

Gick pa bio igar och sag en helt underbar irlandsk film, Adam & Paul. Det ar, typ, en "vantan pa Godot moter dokumentar"-aktig dramakomedi om tva hemlosa heroinister i Dublin, full av svart humor och harliga karaktarer. Jag skrattade hogt, jag sympatiserade och blev helt kar i framfor allt en av karaktarerna. Paul var sa harligt naiv, oskuldsfull - och otursforfoljd. Filmen var sa klart "filmisk", men visade anda lite av hemlosas vardag och vardagsproblem (vad torkar du dig med i en grand?). Enligt Big Issue var den trots allt valdigt relevant.

I rulltrappan pa vagen ner funderade jag lite over filmen, hemlosa och sa vidare. Precis utanfor dorrarna, medan jag fortfarande ar mitt uppe i mina tankar, mots jag av en ihopkurad, skitig, forsynt man med glasartad blick.
"Any spare change, please, madam?"

Och vad gor jag?
Vad fan gor jag?!

Jag gar!!!

Jag skams. Jag har fan i mig inte lart nagonting. Ens av mig sjalv. Om jag bara kommer ihag hur han ser ut borde jag ge honom en femma nasta gang. Om det kan fa hans liv lite dragligare for ett par timmar sa, fine. Jag vet inte hans historia, men det behover jag inte, alla fortjanar ett dragligt liv.

=============================

Btw, horde en konversation mellan tva uteliggare vid Buchanan Bus Station. Kvinnan hade suttit dar ett par timmar och mannen berattade om en viss person X som visst brukade sta nagon annanstans. Jag horde inte vart.
"Det ar ett kanonstalle, du kan fa ihop en formogenhet. Ibland kan han fa ihop anda upp till en femma!" (ca 65 spann)
De talade inte om timlon har... Det blev sa tydligt att vi lever i olika varldar. I deras varld ar $5 en formogenhet. I min ar det smavaxel.

No comments: