29 June 2005

Midsommar review

Jag har saker att skriva om, men ingen tid att skriva dem, sa det far bli en femma som pausunderhallning.

1. Vilka 5 ingredienser ska en "riktig" midsommarafton innehalla enligt dig?
sol, jordgubbar, blommor, folkmusik, Sverige.
2. Det sags ju att man drommer om sin tilltankta pa midsommarafton, sa handen pa hjartat, vem dromde du om?
Hm... arligt talat... jag minns inte vad jag dromde alls den natten eftersom jag sov oroligt och vaknade hela tiden. Tror inte pa det dar i vilket fall. Inte sedan jag dromde om var fule magister nar jag var 11-12 ar!
3. Var placerar du midsommarafton om du rangordnar arets storhelger?
Jag tror.... senaste tio aren har pask och midsommar bytt plats i fraga om hur viktiga de ar, och Alla Helgona har antrat listan (ett tecken pa alder kanske att ha fatt anledning att uppmarksamma den alls?). Far saga 1) Jul, 2) Midsommar, 3) Alla helgona, 4) Pask, 5) Kraftskiva. Kom igen, det ar en helg. Halloween existerar inte i min kalender.
4. Beratta om ett "perfekt" midsommarminne?
Picknick-korg, Sosta Mi, Skansen, otroligt fint vader. Vi spenderade absolut hela dagen med att se allt dar inne, njuta av solen, lyssna pa fioler, titta pa barn som dansar. Det var helt magnifikt. Det verkligen kandes midsommar. Fast det lat ocksa som om vi var de enda Stockholmarna dar... hm.
5. Beratta om ett ovanligt midsommarminne?
Nar jag var i USA var vi ca 15 kompisar, varav 5 svenskar, som tankte fira liten midsommar i en vardfamiljs tradgard - omgiven av ett 2,5 meter hogt plank. Vardfamiljen var otroligt nyfiken pa vara forberedelser, pa all mat, musik (Herrey's och The Pinks - vad da, det var svenskt!) och vad vi skulle med alla krukvaxter till... (Det vaxte ju inte prastkragar vilt direkt.) Vi slapade till och med nagot slags sly med blad (inte bjork i vart fall) for att gora en majstang.

Men det var inte bara vardfamiljen som smog runt utan grannar kikade over planket och "gjorde sig arenden" till vardfamiljen. Det slutade med att hela tradgarden var proppfull med folk som dansade sma grodor, at jordgubbar och gick runt enebarssnar. Helt hysteriskt roligt. Aven om jag da fick lara mig att i princip varenda Herrey's och The Pink's-lat hade en engelsk forlaga...

No comments: