18 February 2005

Fredagsfyran v. 07

Såhär i sportlovstider måste ju Fredagsfyran handla om någonting sportigt. Alltså, tema: friluftsliv.

1. Fick du möjlighet att ägna dig åt friluftsliv när du var barn?
Vi bodde i ett litet samhälle i Norrland, så skogen fanns ju runt knuten, och vattnet. Alla började åka längdskidor när de lärde sig gå och slalom när de var 5, 6 år och plugget drog ju iväg en på utflykter, orientering och tjafs. Så nog fick man möjlighet alltid. Om jag tyckte det var kul alla gånger är en annan fråga...
2. Har du fortsatt med friluftsliv nu när du inte är barn längre?
Skulle vilja säga att jag börjat med friluftsliv nu när jag inte är barn längre. I Skottland blev jag riktigt fast i bergsvandring och vandring över huvud taget. Och nu är jag öppen för det mesta som får ut mig på äventyr i naturen.
3. Hur viktig är utrustningen?
Vad menar du att vi ska göra? Vad gäller bergsvandring har jag stor respekt för bergen och tar med mig både kompass, visselpipa, kniv, ficklampa och allsköns krafs som kan behövas om dimman slår till. Folk dör trots allt där uppe varje år, många gånger p.g.a. dåliga förberedelser. En vindtät jacka med kapuschong är guld värd. Och rejäla kängor med vriststöd är ett måste. Har jag märkt.
4. Har du något favoritställe där du ägnar dig åt friluftsliv när du får möjlighet?
Skotska högländerna. Vad trodde du? :-)

No comments: