7 February 2005

"Job hunting in Glasgow", dag 1

Hi, my name is Carina ***. Do you know whom I should talk to...
Hi, my name is Carina ***. I would like to talk to...
I would like to speak to....
May I speak to someone in Human Resources, Please...
Hi, I'd like to talk to....

Jisses, det rackte inte med bussresan. Jag stod sakert 20 min utanfor och forsokte formulera mig innan jag gick in. Var? Tja, ska det vara sa kan det lika garna vara, sa jag tog en chansning pa Hampden Park. :) Fick ett telefonnummer, men det var det. Inget namn, inget hopp, bara ett nummer till SFA's vaxel.

Sa jag gick ut och in genom dorren bredvid. It's all about timing. Just nu hoppar tydligen guiderna in i receptionen. Sa jag fick tala med en trevlig man och vi hade en 25 min lang intervju/samtal om ett receptionistjobb pa Skottlands fotbollsmuseum! Han trodde inte att det skulle vara stimulerande nog for mig, for det kunde bli langa stunder med lite att gora, men jag tror (hoppas!) att jag lyckades overtala honom om att jag kunde halla mig sysselsatt och att det anda vore det perfekta jobbet - i den perfekta miljon! - for mig. Samtalet kandes bra. Han verkade gilla mitt CV och mina arbetsbetyg. Han ska ringa pa torsdag.

Fick hora nagot nytt. "you're a versatile, aren't you" skrattade han mot slutet. "Yes, I am." sa jag och hoppades att det var ratt. Det var det. Nar jag slog upp ordet lite senare betydde det nagon som kunde gora eller som man kunda anvanda pa manga olika satt. Japp, det ar jag, jag ar som Hakan Mild. :) Undrar vad Skottlands motsvarighet till Hakan Mild heter? Kunde ju anvanda det... Hi, hi.

Naja, sedan ringde jag fotbollsforbundet och Celtic, men dar fick jag inget napp. Ja vadda, de kan ju bara saga nej! Och det gjorde de. Besokte en arbetsformedling idag och vet nu en del stallen jag ska soka hos imorgon. Nagra hotell tanker jag sa dar lagligt bara ga forbi och erbjuda mina tjanster. "Oj da, annonserade ni?" :)

Idag sokte jag pa jobbstallen jag JATTEgarna vill ha. Imorgon blir det hotell etc som jag kan tanka mig. de desperata stallena tar jag pa onsdag/torsdag. That's my plan.

Sa jag forresten att jag gar omkring i varjacka och inte fryser? Ah, sydliga breddgrader... :)

Vill man kan man forresten se "A whole in my heart" av Lukas Moodyson i helgen. Sag affischen. Du vet, det var nat bekant over den...

Nar jag knallat omkring idag sa kanner jag hur starkt jag faktiskt hor till Glasgow. Jag ar helt klart hemma i mina kvarter, till och med luften kanns helt ratt. Det ma vara 17000 pund i Luton, men nar jag upp till 12000 i Glasgow sa ar det inget snack om saken. It's NOT about the money!

For att sno ihop sacken. Det ar lustigt vilken tid det tar att samla ihop sig infor forsta hoppet - forsta kontakten - men sedan kanns det som om man inte gjort annat. Det blir som en tavling, en roll. Jobbsokarrollen.

Sov forresten som en gud inatt. Kan rekommendera Eurohostel. Har all service man kan onska - inkl tvattmaskiner och internet. Och stor frukost. Ett tips bara. Forresten tanker jag soka jobb har ocksa - pa torsdag. Det vore ju pinsamt om det funkade och sa fortsatter jag springa ut och in i kostym. :/

No comments: