16 February 2005

Kill your darling

Håll för ögonen nu, alla biblioteksvänner där ute. Igår tog jag tag i vindsförrådet - för att bereda plats för alla kartonger. Oj, vad med prylar jag har. Och oj vad jag kunde göra mig av med dem.

En kartong böcker är nu reserverad för den Flyttloppis jag ska försöka ha här hemma i helgen. Tja, går det så går det, och då får jag några kronor till reskassan (20:- för inbundna, 10:- för pocket), i annat fall får väl Röda Korset ett tillskott till sin butik. Till denna kartong kan adderas de två hyllrader med böcker som jag redan nu har. Plus tre hyllrader med filmer. Här ska rensas!

Raskt och rationellt slängde jag också bort fem säsonger med Matchprogram. Det ÄR kul att gå tillbaka och se Henrik Petré som 16-åring eller Marcus Nilson som junior, men någon gång måste man väl dra ett streck. Jag har ju liksom inte gått upp på vinden och kollat igenom samlingen de senaste 18 månaderna. Nu är det bortrensat.

Men det krävs kraft att slänga, har jag märkt. Det gäller att stänga av nostalgiventilen och blockera grubbelkanalen. Kunde jag skulle jag naturligtvis vilja sitta på min ålders höst, omgiven av matchprogram, serietidningar och Coq Rouge-böcker. Men vem idag har en Villa Villerkulla-vind? Då och då måste man nog döda sin älsklingar.

No comments: