14 July 2004

Det här med straff...

Det finns vissa brott som har "större status" än andra och så finns det dem som befinner sig längst ner i botten av botten på skalan. Både bland allmänhet och bland "skurkar". Till bottenskrapet hör bl a våldtäktsmän, hustrumisshandlare och barnmisshandlare.

Ibland hörs gnäll om att en ovanstående skurk fått ett par månader för lite i fängelse, men saken är att det inte spelar någon roll om han får en månad eller tio år - snubben är dömd till inofficiellt prygelstraff och ett liv i terror värre än fängelsedomen i sig. Såvida man inte lyckas isolera honom från de andra fångarna...

Vissa cyniker menar att det är detta inofficiella straff som är det effektiva, det är det gärningsmännen fruktar (fast inte förrän de sitter i rättssalen förstås...), alltså kan man lika gärna hoppa över täckmanteln, d.v.s själva fängelsedomen. "Spöstraff och skampåle åt slöddret".

Jag har ett förslag på alternativ till skampåle: Låt snubben spela ett antal matcher i högsta serien i en stor sport, exempelvis fotboll.

I Malmö FF finns en lirare som tidigare i år blev dömd för både hustru- och barnmisshandel. Idag på Råsunda var det ca 13000 i publiken, varav ca 6000 (Dvs Djurgårdsklacken) matchen igenom sjöng hatramsor om honom. Rättare sagt EN ramsa;
"Slå sin fru!
Slå sina barn!
Bort med NN från fotbollsplan!"

Och om någon inte visste vem NN var så kunde en ledtråd vara bu-ropen och visslingarna från dessa 6000 varje gång NN rörde bollen.

Jag satt mitt i larmet på Råsunda och fick gåshud av den kompakta kören mansröster som så tydligt fördömde denna man. Jag fick definitivt en känsla av att ha flyttat mig bakåt till medeltidens kyrkbacke där hela byn reagerar mot skamfläcken. Fast de sjöng säkert inte lika taktfast.

Jag har svårt att tänka mig att NN själv var helt oberörd av situationen. Tänk er själva att bli utpekade inför 13000 människor plus ett X antal tv-tittare! Åtminstone såg det ut som om han ibland, när talkören var som högljuddast, gav sig på en tjurrusning på en omöjlig boll bara för att få något annat att tänka på.

Jag vill inte ha detta typ av "rättssamhälle" i praktiken, där folk blir uthängda och godtyckligt bestraffade av massorna, men det var sannerligen en intressant upplevelse. Och lite skönt kändes det allt...

No comments: