12 July 2004

Jag gillar Café och det står jag för

Jag vill ha Kill Bill vol 1 på DVD. Den kostar över 200 spänn. Om man köper senaste numret av Café för 56 spänn får man DVDn på köpet. Café har länge varit min favorittidning (ända sedan de tvingades lägga ner Café Sport) och dessutom utlovade omslaget en intervju med min gamla favvo Stellan Skarsgård, så det var liksom inget snack om saken.

Berättade om min goda affär för en arbetskamrat som höll på att ramla av chock. Hon sa: "Är du allvarlig? Gillar du Café, den värsta sexistiska tidningen av alla!"

Ja och nej. Ja, jag gillar Café. Nej, det är inte den värsta sexistiska tidningen av alla.

För det första; det är den enda tidning som skriver om sådant jag är intresserad av att läsa om. Artiklarna behandlar spännande ämnen, intervjuerna handlar om intressanta människor och även om ämnet eller intervjun verkar aptrist så gör de den intressant med sina frågor, sin vinkel och sitt sätt att skriva. Jag har roat mig med både intervjuer av grå politiker och artiklar om tumbrottning i Texas! Artiklarna i damtidningar rör oftast inte mitt intresseområde, och gör de det så är de en halv sida långa och innehåller i princip ingenting. Inget som inte redan skrivits djupare om på annat håll.

För det andra; Jag slipper betala en massa pengar för att sedan inte titta på 85% av sidorna. I damtidningar bläddrar jag förbi både mode, skönhet, det mesta av inredning, alla tillhörande rådssidor och deras test-sidor, som oftast behandlar senaste handväskorna eller foundation (vad det nu är)... Sedan finns inte så mycket kvar att läsa faktiskt. I Café är testerna skitkul; skidor, klockor, tekniska-prylar-du-inte-visste-att-du-saknade, mössor... Och även om jag inte har nytta av vare sig mode eller skönhetstips (jodå, det har de!) så säger jag bara en sak - modellerna. Såna puddingar hittar du definitivt inte i Amelia eller Veckorevyn!!!

För det tredje; Annonserna. Om igen, modellerna! I damtidningar annonseras "kvinnovaror", alltså är det ingen sexig karl som bär klockan/bikinin/paketet med bindor... I en herrtidning är det således inte heller en kvinna som bär "herrvaror" utan mycket, mycket fina män i skäggstubb... (kolla in parfymannonserna!)

För det fjärde; Ok, så kommer vi till "feminist"-tjejernas standardinvändning - de kvinnliga modellerna. Jag säger bara en sak - och? "Fotoreportaget" (helsidesbilder med några raders ursäkt till intervju) är med en företrädelsevis sportig tjej. De har gjort det till sin grej att hitta aerobicstjejer, simmare, cyklare och gud vet allt. Och de ser bra mycket mer hälsosamma ut än vissa modemodeller i damtidningarna! Jag har inga problem med det, bilderna är snygga (vilket förresten alla bilder i denna tidning är. De har otroligt bra fotografer till sitt förfogande!) och inte mer än sexiga.

Det enda trista är att utvecklingen gått mot mer och mer sexanspelningar - men det gäller media generellt. Omslagen för 5-6 år sedan var mest med killar faktiskt (framförallt Café Sport) men så byttes de ut mot bikinitjejer. Trist. (Btw, se PSet i slutet...)

Till sist; Det finns inte en invändning mot Café som inte kan vändas tillbaka mot en damtidning. De skojar om hur en "riktig kvinna" ska vara, damtidningar skojar om "vår drömman". De berättar hur de hämnats taskiga flickvänner, kvinnor berättar hur de hämnats taskiga pojkvänner. Och männen får minst lika mycket tips om hur de ska bli "bättre och snyggare" som kvinnor får!

De enda skillnaderna mellan tidningarna ligger i det naturliga att den ena riktar sig till män medan den andra riktar sig till kvinnor. Oftast har sådana som min arbetskamrat inte ens läst tidningen i fråga. Men det har jag (prenumererade i över två år förut). Och det tänker jag fortsätta med - för den är skitbra!

===========================
P.S. Hm... bara för det öppnade jag tidningen nu. Det var visserligen över ett år sedan jag läste Café sist, men... Det där fotoreportaget... vad var den där närbilden på skrevet om??? Close ups, klädd eller ej, måste jag nog säga att jag tycker är lite väl porrigt. Jisses. Dessutom var både omslaget och följande sidor mer avklädda än jag trott. När slutade intervjuade tjejer bli fotade med tröjan på??? Fasen vad trist att utvecklingen gått så långt. Men med senate årens dokusåpor etc så ska man kanske inte vara förvånad. Dags att någon höjer ribban igen och visar att något kan vara sexigt utan att vara avklätt också?! D.S

No comments: