24 July 2004

Pendeltågsteatern ger...

På pendeltåget igår kväll satte jag mig snett mitt emot en illaluktande, apfull man i övre medelåldern som såg riktigt härjad ut. Bredvid mig satte sig en kvinna något yngre än mannen. Mannen började med att uttrycka hur vacker han tyckte att kvinnan var och sedan var samtalet, eller monologen, igång. Det var så kul att lyssna på att jag inte minns ett smack av de sidor jag låtsades läsa i min bok.

Kvinnan hade varit på Gyllene Tider-konserten och mannen kontrade med att han varit ljudtekniker "i hela sitt liv" och att han på 60-talet turnerat med "alla de stora". Han berättade sitt livs historia, som till en början lät helt plausibel, men efter ett tag började jag tvivla på vissa detaljer...

Som sagt, han hade varit ljudtekniker i hela sitt och turnerat runt med Tages, Ted Gärdestad och ett gäng andra snubbar från före min tideräkning. Så helt plötsligt hade han varit pilot i 27 år. Han var "född flygare" och tog "A, b, c-kort på 8 månader". Sedan hade han flugit med en rad bolag; allt från sightseeing till Braathens, Malmö Aviation och Britannia. Lät som attans moderna bolag och med tanke på hans tillstånd tillät jag mig tvivla lite. På gatan hade han hamnat för sju år sedan när han börjat dricka efter en jobbig separation. Jag kan inget om sådant här, men kanske kan man åldras och härjas såpass under 7 år. Och ändra sitt tal och jargong så radikalt. Det var ingen pilot som snackade kan jag säga.

Mannen pratade på. Han hade varit på ett kyrkomöte i Sigtuna tidigare under dagen. "Jag håller på att bli kristen", sa han, vilket kvinnan tyckte lät bra för då kanske han kunde sluta dricka. "Många har slutat drickat när de funnit en tro", sa hon. Mannen hade skaffat läroböcker också. Han hade snott både en bibel och en psalmbok från kyrkan. Sådärja.

Sedan visade det sig att mannen och kvinnan kom från samma del av Sollentuna. Han berättade sitt livs historia igen och då hade han börjat jobba för en firma direkt efter skolan. "Det skulle bara vara ett 2 månaders jobb, men jag blev kvar i över 20 år". Han babblade vidare och precis innan jag skulle kliva av frågade han kvinnan vad hon pysslade med.
"Jag är terapeut." säger hon.
"Vad är det? Vad gör man då?" frågade han.
"Man pratar med folk, och lyssnar, mest lyssnar när de pratar av sig."

Bingo.

No comments: