27 July 2004

Psyktortyr

Psykvård, psykstörd, psykvåld(!), psykdömd, psyk...

Det finns ingen hejd på tidningarnas uppfinningsförmåga. Vad fariken är en "psykstörd"? Häromdagen kunde man läsa något ointelligent, onyanserat och inte minst o-påläst om "psykvåldet" (i någon av kvällstidningarna). Det ordet fanns minsann inte för tre år sedan! 

Den här ovanan med att sätta psyk- framför hart när vartenda substantiv retar mig till vansinne. Jag hoppas det bara är en modefluga, så att vi inte finner en hel kolumn med rappakalja under "psyk-" i SAOL om ett par år.

Det finns bara ett ord där det prefixet är befogat; det är ordet  i den mening min mamma brukar utbrista när något driver henne till vansinne och det är så jag känner när jag slår upp tidningarna idag - jag får psykbryt!

No comments: