30 July 2004

Fredagsfyran, v. 31

Tema: studerande
1. Har du studerat något efter grundskolan/ gymnasiet?

Jodå. Först läste jag upp de treor jag hade från Gymnasiet till femmor på Komvux. Spred de fem kurserna över två terminer och läste lite ämnen på skoj också. Sedan hade jag betyg nog för att komma in på Juristlinjen och där har jag läst lite extra och kommer ha 215p istf 180 när uppsatsen är klar... Har dessutom 40p Kriminologi som riskerar att bli 60 om jag inte hittar ett jobb. Och så 10p Rastänkandets Historia. Jo, och en sommar gick jag Grundkurs i webproducent. Man kunde tro att jag inte gjort annat...
2. Om du skulle börja studera nu, vad skulle det bli?
Jag har många olika svar på den frågan. Egentligen skulle jag vilja plugga till läkare nu, för det verkar spännande, eller journalistik så jag kan satsa på att bli sportjournalist. Och så psykologi och socionomlinjen för att det verkar kul. Men NU, med den livssituation jag har just NU, så skulle jag plugga Spanska och Franska. Har märkt att engelska, svenska och fylle-tyska inte räcker alla gånger. Och så en skrivarkurs på skoj.
3. Vilket är/ var ditt favoritämne?
I grundskolan/gymnasiet var det alltid Svenska och Samhällsskunskap. Även om samhällskunskapen på gymnasiet mer var ekonomi-, SCB- o politikkunskap. Samhällskunskapen så som jag gillade den fick jag i tillvalet Socialkunskap (sociala problem, rättsväsendet, droger m.m).
4. Var du/ är du duktig i skolan?
Hyfsat duktig tror jag. Inte så där överäckligtsuperpluggande duktig som får 5,0 i medel på hälften bra prov och hälften fjäsk, utan jag gör mina läxor, engagerar mig olika beroende på intresse och ifrågasätter det mesta. Prov och betyg mäter definitivt inte allt, men jag har alltid legat över medel i alla fall.

No comments: