10 July 2004

Fågeldeckaren informerar

I veckan promenerade jag och en kompis genom stan. Eftersom Stockholm ligger vid vattnet vimlar det av sjöfåglar även i city. Bl a såg vi en jättemås, tänk fiskmås fast i albatrosstorlek med stor näbb. Jag sa att det var en fiskmås, min kompis en trut. Igår såg jag små måsar i Sollentuna och började fundera på vad det nu var vi faktiskt såg inne i city. Fiskmås som fiskmås, men ändå.

Ok, fågeldeckaren har nu upptäckt att det är en hel måsarmé ute och flyger! Det jag såg igår var en fiskmås. Det vi såg inne i city var en gråtrut. (Och för att riktigt "rub it in" så står det överallt att dessa två ofta förväxlas...) Men sedan ska man hålla isär dessa från skrattmås, havstrut, silltrut, långnäbbad mås, medelhavstrut, vittrut, vitvingad trut, tretåig mås...

Vad hände med "stor pippi" och "liten pippi"?

Men min nya favorit är ändå den lille snacksalige kalle anka-fågel jag såg igår. Den sprang runt och verkade reta gallfeber på de andra och dess långa, oranga näbb klapprade lika febrilt som hos den jobbiga pippin på julafton... Tydligen var det en strandskata.

No comments: