19 February 2009

Dags för Röda Näsor igen

13 Mars är det dags för Red Nose Day igen. En stor välgörenhetsgrej där hela UK skojar runt för att samla in pengar. Roligheterna har redan börjat. På jobbet har vi börjat samla in pengar för att få raka av en snubbe hans stolta (men ack så vedervärdiga!) skägg och ett gäng kollegor ska abseila ner för kontorsfasaden - 35meter! Det är en halv Globen... Nä, jag ska inte vara med, har en känsla av att de skulle tappa mig!

Den 13:e är det sedan stor tv-gala FULL av roliga klipp. Förra årets höjdpunkter, i mitt tycke, inkluderade Cathrine Tate på besök hos Tony Blair... Blair visade sig faktiskt kunna vara en riktig lustigkurre! Under kvällen kan man ringa in och skänka pengar. Gissa vilket kontaktcenter som tar emot dem... Nä, jag tänker inte avsätta en kväll för att gå tillbaka på telefonerna - inte nu när jag väl kommit bort från dem! Men jag vet att kvällen brukar vara kul även i kontaktcentret. Vill minnas att jag sa att jag bara skulle vara där till 8-halv 9, men jag vill minnas att jag lämnade vid halv tolv...

Alla ställer upp. Till och med Wellington-statyn vid Exchange Square i Glasgow har bytt sin traditionella trafikkon mot en Röd Näsa. Själv tänker jag köpa en röd näsa på Sainsbury, för om inte annat så är de väldigt söta... och pengarna går ju till välgörenhet!

2 comments:

Anonymous said...

Finns det ett samband mellan omfattningen av välgörenhet i UK och klasskillnaderna?
Jag tycker det verkar som om du och många andra har en väldigt naiv syn på välgörenhet.
Har du tex frågat dom som är mottagare av detta?
Troligen inte.
Men skäms du i öriket.

Och titta på USA som är 1:a på välgörenhet:

"A shocking 37 million Americans live in poverty. That is 12.7 per cent of the population - the highest percentage in the developed world."/The Guardian

Carina said...

Que? Var någonstans i mitt blogginlägg framgår det att jag skulle tycka det på något sätt är föredömligt att bara betala 20% i inkomstskatt och sedan låta alla utsatta kämpa bäst de kan för att staten inte har medel att kunna finansiera t ex social eller medicinsk hjälp där det behövs utan att detta istället borde finansieras av allsköns jippon?

Men nu är det så, att allt från Rädda Katterna till Shelter, Kvinnornas Hus och Cancerfonden finansierar sin verksamhet genom donationer.

Så jag anser att om det krävs att få folk att raka av sig skägget, knalla uppför berg, hoppa fallskärm eller något annat jag personligen fortfarande försöker vänja mig vid (för själv känns det som att de kan väl spara fallskärmspengarna och skänka de också...) för att få folk att donera - ok då. Allt för att få in pengar till verksamheter som gör livet drägligare. ÄVEN om jag personligen må tycka att många av dessa bör bekostas med skattemedel.

Kan man skratta mitt i bedrövelsen - kanon!

Och jo, jag tror organisationerna som tar emot pengarna uppskattar varenda pence. Faktiskt.