27 February 2009

Red Bull-effekten

Någon gång under den sex veckor långa utbildningsperioden nämnde jag att jag blir som en "squirrel on speed" om jag dricker två Red Bull. Jag blir precis som den hyperaktiva ekorren i filmen "Over the hedge", och det är sant! (Mina kollegor har sett det med egna ögon. En burk väcker mig - två och jag blir helt väck.)

Mina trainees har sedan dess försökt få mig att uppvisa detta "bouncing off the walls"-beteende, utan framgång. Inte ens de två mornar då jag i princip kom in gåendes i sömnen så lät jag dem uppleva fenomenet. Jag drack Lucosade istället. Liknande effekt (vakna till) men vänligare. Jag ska ju trots allt kunna utbilda dem också - sist jag drack två Red Bull under utbildning så kreverade gruppen av skratt och inget vettigt blev gjort på flera timmar...

Någon gång under morgonen passerade jag mitt skrivbord och möttes av en syn som fick mig att undra om jag fyllt år nu igen. På skrivbordet stod en STOR box Celebrations, lutat mot det stod ett rosa kuvert med mitt namn, flankerat av... två Red Bull.

Det var mina urgulliga trainees som gett mig en avskedspresent och ett kort med personliga hälsningar, som mina kollegor på allvar tyckte att jag skulle ta med till kvartssamtalet nästa vecka (fast jag tror utvärderingsformulären de fick av mig och utvärderingssamtalet de hade med chefens chef räcker... faktiskt).

Så jag tänkte att, ok, är de så gulliga så är de värda showen... Även om en av mina kollegor spontant utbrast:
"Oh no, they don't know what they've done! They've created a monster!"

Det tog säkert 45min att slurpa i mig drycken och jag kunde se att traineerna kastade små blickar åt mitt håll då och då, som om de var rädda att missa sekunden jag sköt i taket...

De behövde inte oroa sig. Jag tyckte själv att jag blev lite pigg, men förstod snart på folks reaktioner att jag både pratade kulspruta och studsade runt som en gummiboll! Eller som en "squirrel on speed". Jag uppfattade allt, allt var kul, idéerna sprutade - OchVarförVäntaLåtOssGöraDetNu!

Framåt sena eftermiddagen avtog effekten och jag började bli lugn och stilla igen. Och traineerna bara skrattade. Det trodde säkert att jag överdrev förut…

No comments: