22 February 2009

Exotisk IKEA-mat - både på gott och ont

På IKEA i Glasgow sker just nu en oroväckande förändring på matavdelningen. Man har redan bytt ut Delicatos goda dammsugare mot Hägges halvsunkiga och tagit bort Estrellas goda Sour cream & Onion samt Dillchips för att göra plats åt IKEAS egna billiga och oräfflade chips!

Man har vidare bytt förpackningar på diverse sylter så att etiketten visar IKEAs blåbär/hallon/jordubb et c istället för Önos. Dessutom har man döpt om den underbart goda Apelsin- och flädermarmeladen till - sylt! Tja, kanske har något med EU-regler och frukt/sockerhalt att göra? F ö köper jag sylt på mataffären så jag fäster inte så stor uppmärksamhet vid det.

Men nu har man dessutom offrat de oslagbara Schweizernötkakorna för att göra plats åt en hel invasion av Daim. Vad är det med Daim och Storbritannien, egentligen? Hela ön är ju snart begravd i den där knäck-wannabeen! Daimchokladkaka, Daimrullar, Daim i påse, Dubbel Daim, Daimtårta, Daimglass, Daim i styckbit... Får jag se en till Daim-vad-som-helst så tror jag att jag skriker. himla märkvärdigt är det väl ändå inte, Daim?!

Ta hit lite Dukatkakor, Nonstop, Lakrisal, Zoo-påsar och ta tillbaka Gott & Blandat, så får vi se på andra bullar. Ja, fast bullar finns redan. Jättegoda frysta IKEA-kanelbullar.

Något som jag däremot inte tror är direkt gott - men absolut exotiskt - är Lasagne gjord på älgfärs! De har redan tagit in de där torkade älgköttschipsen som kostar dryga pundet för fem flagor... Nu även Älg-lasagne.

Jag gillar älgstek, det är kanoners. Men jag minns att mamma malde älgfärs när jag var liten och sedan gjorde köttfärssås på det... och det var nästan lika äckligt som lever. Den där vilda älgsmaken som är så god som stek gjorde sig definitivt inte till spagetti! Så jag tror att jag hoppar över älg-lasagnen också. Ja, och köttbullarna. Varför köpa IKEAs äckliga köttbullar när man kan köpa Mamma Scans goda i flera av matbutikerna!

Jodå, i mitt hem samsas haggis och Irn Bru sida vid sida med köttbullar och Ahlgrens bilar. En härligt internationell röra!

No comments: