19 February 2009

Mysteriet med den blinkande... stjärnan?

Jag vet inte om mysteriet hänger lokalt över Skottland eller om det är internationellt, så det vore kul att höra om någon annan uppmärksammat detta himmelska fenomen.

Fenomenet är en stark stjärna i väster (västsydväst?). Den lyser så starkt och befinner sig så pass längre ner på himlavalvet jämfört med andra stjärnor att det är lätt att tro att det är ett flygplan eller en helikopter. Men ljuset står stilla. Inte ens en helikopter har bränsle nog att stå still så länge, för nu har jag sett den i över två månader!

En bekant och jag bilade längs Loch Lubnig norr om Callander och diskuterade vilt vad ljuset kunde vara. Jag hade någon vecka tidigare hört en människa vid busshållsplatsen peka ut en lysande himlakropp och uppspelt påpekat att det var planeten... vilken-det-nu-var. Så jag trodde ljuset kunde vara den planeten, vilken-det-nu-var. Bekantingen tyckte ljuset sken för starkt, dessutom hade den ett "kringsken" likt en lampa, vilket enligt henne bevisade att det måste vara en lampa men enligt mig bevisade att ljuset befann sig närmare jorden än en vanlig stjärna.

Vi åkte hela tiden längs sjön och eftersom ljuset befann sig ovanför bergen så spekulerade vi i radiomaster et c. Men ljuset försvann inte, det stannade på samma ställe på himlen hur vi än körde. Så alltså måste det höra till himlen.

Jag har sett denna lysande himlakropp ända sedan dess, alltid på samma ställe på himlavalvet - väster. Ikväll tog jag några kort så att ni kan se hur den är positionerad. Jag har försökt googla i blindo, men har inte funnit några nyheter om nyupptäckta planeter på himlavalvet eller starkt lysande stjärnor i väster, långt under de övriga stjärnorna.

Så, ordet är fritt - någon som har en teori??

3 comments:

Anonymous said...

Kikar in och önskar dig en underbar fredag och helg!

Kram Lena

Chris said...

Torde vara Venus. Info här: http://www.astroinfo.se/astronomiaret-2009/5/venus-som-aftonstjaerna-i-vinter
Christer

Carina said...

Ja! Tack, Chris för hjälpen. NU kan jag njuta av den i lugn och ro, nu när jag vet vad det är.

Venus... tänka sig.