4 February 2009

Kommer galan snöa in, eller blir det "Oscars"-fest i Birmingham?

Någon som minns den där utnämningen jag fick på jobbet i somras och som jag först inte förstod vad det var, men som visade sig vara ett TCF-pris (Treating Customers Fairly) för att jag kom med ett förslag som företaget gillade och som jag fick £250 för?

Nu är det dags att träffa alla andra i hela Storbritannien som också fått dessa utnämnanden under året (delas ut varje månad) och så ska Årsvinnarna koras. Och detta sker på en jättegala nere i Birmingham; en fin, flashig sak där man ska gå i balklänning eller aftonklänning och karlarna bär fluga, typ. Eller kilt, om man kommer ifrån norr om gränsen.

Jag har i och för sig inte en fotsid aftonklänning, men jag har chockat mig själv och köpt den flashigaste klänning jag någonsin ägt. Och det på rea, nedsatt från £65 till £15... ok, ni kanske grymtar att ni förstår varför, men vatusan, för £15 går jag gärna i storblommigt! (Hm, f ö tycker jag nog faktiskt att mönstret är rätt snyggt... eller så har jag vant mig.) (Ej säker på om det blir naturfärgade eller svarta nylonstrumpor, men lutar åt natur som på bilden, kommer ha guldklocka/armband också.) Dessutom, som på alla galor brukar det ju alltid finnas någon kändis som inte följer mallen utan står ut med sin lite kortare och storblommiga klänning när alla andra kommer i fotsid himmelsblå - den här gången får väl jag vara kändisen dårå!

Kanske.

Jag kanske eller kanske inte flyger ner till Birmingham imorgon. Jösses... om ni såg emailtrafiken idag! Som ni säkert redan sett i diverse media så står Storbritannien stilla när det faller lite puder. Kommer 5cm snö stängs skolorna, så ni kan ju tänka er hur det går med flygplatser! Och nu hotar man med mer snö under natten och morgonen. Kort sagt, det är inte säkert att vårt lilla propellerplan (en kille Googlade på flygplansmodellen och vi kunde inte enas om ifall det var att ses som ett propellmodellflyg eller privatjet - för det såg inte ut att rymmas fler än oss 25 som åker från vårt kontor) kommer kunna lyfta, eller landa. Under dagen gavs säkert fem resealternativ, vilka alla lät vansinniga för flyget går på eftermiddagen och ifall det blir inställt så är det för sent för de andra alternativen.

Hur som helst, slutbudet var att kl 9 imorgon bitti får vi veta ifall det blir flyg kl 15 eller buss kl 10... Personligen åker jag hellre buss så att jag vet att jag kommer fram (motorvägarna var ok, sa de) än får veta kl 1 att det inte blir något flyg trots att det verkade så på morgonen.

Nåväl. Kommer vi iväg som vi ska (oavsett om det blir en timmes flyg eller sex timmars bussresa) så kommer en blogg vad det lider om festen där nere. Det blir nog kul. Gratis brukar bli kul, och nu är det ju resa, hotell, galamiddag och bar alldeles på företagets bekostnad.

Jisses, våra förslag måste ju ha sparat/tjänat in massor åt företaget för att göra det här kostnadseffektivt!

Det känns lite som att det är en Oscars vi ska på. Fick ett email med "instruktioner" inför galan. Vi har redan filmats när vi talat om vad vi gjort (en pinsam liten snutt där man/jag babblar något förvirrat medan man/jag svettas under strålkastaren) och dessa kommer visas när "vår" månad står på tur. Sedan kommer våra namn räknas upp och då sitter alla kvar och applåderar artigt. Sedan kommer orkestern spela en trudelutt, och då kliver vi fram och upp på scenen där vi skakar hand med några snubbar, tar emot applåder och sedan tas ett gruppfoto. Sedan går vi tillbaka till våra platser. Årsvinnarna förväntas sedan hålla tal... ok, det behöver inte jag oroa mig för, för märkvärdigt var inte min lilla pryl. Men jag har en kollega som jag inte skulle vara förvånad över om han vann... Närmare en Oscars än så här lär jag väl aldrig komma!

Jösses, som sagt. Nu blir det galej! Weather permitting.