15 February 2009

Formkurvan måste ju börja någonstans...

Uppmuntrad av gårdagens promenad och motiverad till att kunna ge sig upp bland bergen när snön och isen smält så gick jag idag till gymmet. Det var en exceptionellt bra dag att gå till gymmet. Inte för att det är söndag, utan för att det är Old Firm. Gymmet var tomt.

Körde sjukgymnasprogrammet, med extra tyngd på övningarna som av olika anledningar ger besvär. Sedan tänkte jag ta tillfället i akt att testa formen i ett sånt där formprogram på cykeln.

Jag knappade in vikt (hrm, jo...) och kön och körde igång. Man skulle ligga på 60rpm och en hjärtfrekvens mellan 120-170 under 6-7min, efter det skulle man få sin dom. Man kunde justera styrka när man ville. Datorn uppmanade mig att öka styrkan. Och igen. Och igen. "Öka styrkan så hjärtfrekvensen ligger mellan"...

Jamenförbövelen! Jag låg redan på level 15 av 20, trampade som en drunkande elefant i lera och flämtade därefter. Hjärtat pickade som en kolibri och jag trodde aldrig de 6-7 minuterna skulle ta slut.

Efter dryga 6 minuter slutade helt plötsligt cykeln "fungera" och ett meddelande rullade på displayern: "Det måste finnas en hjärtfrekvens för att testet ska kunna genomföras. Det måste finnas..." Jag stirrade dumt men flåsande på displayern. Vad menade den? Nog fasen hade jag en hjärtfrekvens!

Det var då jag insåg det. Jag hade hållt händerna på den svarta delen av styret, inte på de där silverhandtagen som mäter pulsen...

Flåsande övergick jag till ett par styrkemaskiner tills jag återfått andning och normal hjärtverksamhet. Sedan gjorde jag om testet. Och som väntat kunde jag lugnt stanna på behagliga level 10.

Resultatet då? Tja.... 10% stod det. Säger mig inte så mycket, för vad är 'godkänt'? Fast å andra sidan kan man ju tolka det hur man vill för 10% är ju ändå.... kasst. Kanske borde jag inte förvänta mig så mycket mer efter förra året, med tanke på att jag just börjat kunna gå längre sträckor... Men ändå. Jag förväntar mig mer av mig. Ska blir intressant att se vad testet visar, säg om en månad!

1 comment:

Anonymous said...

Heja dig!!! Vilken tur att du hade hjärtfrekvens även om inte cykeln visste det.