23 May 2004

Carinas matruta

Hade ett paket Mozzarella kvar i kylen sedan mina tomat- och mozzarellamackor förra lördagen. Gourmetalfabet som jag är visste jag inte vad jag skulle göra med det. Något sa mig att det är samma ostklump som pizzabagare använder på sina pizzor, men jag förstod inte hur jag skulle kunna riva den där slembulan...

Igår testade jag därför ett nytt, egenkomponerat, italienskt recept baserat på höftmått a la Jamie Oliver. Carina de la pesto, även kallat rester.

Ingredienser:
Finskuren purjolök
Färska dock frysta, skivade champinjoner
2 hela tomater (som hackas)
hackad vitlök
Tärnad mozzarella
strimlad kassler
peppar
färsk timjan
färsk basilika
spagetti
lite grön pesto

Sätt på spagettivattnet och förbered resten. Börja inte förrän spagettin ligger i vattnet och kokar, för det som ska stekas ska bara stekas i några minuter. Stek sedan purjolök och champinjoner tillsammans med timjan i lite olivolja. När det är mjukt tillsätter du hackade tomater, vitlök och kassler. Peppra. Rör inte för mycket så tomaterna blir mos. När spagettin är klar och avrunnen, blanda i en matsked pesto. Lägg i Mozzarellan i stekpanna och blanda alltihop med spagettin. Toppa med lite hackad, färsk basilika.

Det blev jättegott, som Tina skulle säga! Mozzarellan smälte lite fint bland spagettin och det smakade mycket Italien.

Jag skulle dock vilja byta ut kasslern mot Prosciutto (eller vad sjutton det heter), men rester är rester.

Idag tog jag rätt på andra hälften av mozzarellaklumpen samt rester ur en smaksatt tomatsåsburk jag fått och som jag tidigare använt (med framgång) på pizza. Här kommer därför ett perfekt snabbrecept på Pizzamackor:
Bröd
Knorr tomatsås med soltorkade tomater och örter
mozzarella
skinka
pizzakrydda

Bred brödet med tomatsås, skiva tunna skivor Mozzarella och lägg på, strimla skinkan och strö över, krydda och skjuts in i ugnen. Det smakade pukka, som Jamie skulle säga!

No comments: