6 May 2004

Idag är jag bitter på: Folk som lever för jobbet.

Jag vill ha ett kontaktnät. Var köper man dem? Det är nog dags att jag erkänner att jag är avundsjuk på folk som genom åren gjort saker de varken tycker är kul eller är intresserade av, bara för att samla ihop till ett kontaktnät. Idag sitter de med korta, men ändock, erfarenheter från olika skittrista små uppdrag och kan lämna in en hel extrabilaga med "övriga meriter" till en arbetsgivare. Dessutom kan de hinta åt denne att de ju faktiskt träffades den där gången när de delade ut servetter på en konferens. Det trista är att det inte gör dem det minsta mer lämpliga för jobbet, men att dela ut servetter åt UD-folk slår ändå högre än att sälja en liter mjölk åt dem.

Jag har ett kontaktnät, ja visst. Men det nätet består av "fel" personer och spänner över "fel" områden. Samtidigt som jag känner mig lite ohälsosamt bitter idag så är det väl själva fan om man ska behöva rätta in hela sitt liv för ett sketet jobb. "Nä, du är ingen bra kompis, du har ingen anknytning till min bransch". Jag känner folk som tänker så och kan inte tycka annat än att det är sorgligt. Dessa människor spelar också golf och går seglarkurser, inte för att det är kul utan för att kunna delta i framtida after-work aktiviteter på advokatbyrån - och limma fogarna i kontakterna de redan har. Det är ju sjukt!

Det är ju uppenbart att jag inte vill leva mitt liv på det sättet och att jag aldrig i livet skulle klara av att vara så kalkylerande. Mina vänner är mina vänner och mina hobbies brinner jag verkligen för. Men det skulle ändå kännas lite bättre om den där andra taktiken inte funkade så inihelsike bra.

Jag ska bara känna mig lite bitter ett tag till, sedan ska jag börja tänka positivt igen. Ambition, lust, intresse och förmåga att värdesätta livskvalité borde tilltala åtminstone någon kvalificerad arbetsgivare där ute!

====================================================

Till sist kan jag inte låta bli att tycka att det är lite småkul att Aftonbladet idag skriver om något jag skrev om igår. :-)

No comments: