12 May 2004

Inte på min bakgård

Jag ger upp. Jag tänker från och med nu sluta vara optimist med cyniska inslag och börja vara heltidscyniker med pessimistiska inslag. Vi kommer aldrig få det fina, sagolika samhälle vi målade teckningar om när vi var barn. Jag vet det bestämt, för idag läste jag lokaltidningen och en artikel fick mig att stöna så högt att jag måste ha skrämt brevbäraren ute i trapphuset.

På en parkering i vårt bostadsområde har det stått en husvagn i drygt ett år. Den har flyttat runt lite mellan rutorna och står nu sedan en tid i utkanten av parkeringen, utanför rutnätet. Det har under året även tillkommit en husvagn. Båda är moderna och fräscha. Säger detta för att förtydliga att det inte handlar om något skrotupplag. Husvagnen i utkanten står inte i vägen för någonting, inte ens för snöröjningen. I husvagnarna bor några bostadslösa (visst låter det trevligare än 'hemlösa'?) och de gör inte mer väsen av sig än så.

Jag går 9 gånger av 10 av vid hållplatsen vid parkeringen för att gå genom området till mitt hus. Jag går där dagligen, alla tider på dygnet. Några gånger har jag sett folk gå in och ut ur husvagnarna och jag har sett folk lämna brev eller någon tidning på trappan när ingen varit hemma. Jag har bara haft 3 reflektioner över dessa husvagnar; på vintern har jag undrat hur de fått värme, jag har undrat vilka som bor där och jag har tyckt att det är en innovativ lösning och glatt mig åt att kommunen låtit dem få vara kvar.

Idag läser jag i lokaltidningen (Sollentuna 11 maj) att dessa husvagnar "skapat rädsla och ilska i området". Vidare, med mina kursiveringar: "Rykten går att det har förekommit missbruk, drogförsäljning och stölder runt vagnarna. En peron i området har hört att det har förekommit skottlossning. Inget av detta har kunnat bevisas, meddelar polisen." Det här är ett livligt och folkfyllt höghusområde så det är ju märkligt om bara EN har uppmärksammat skottlossningen. Av texten framgår att den inte ens hört det i första hand och dessutom kan den bo precis vart som helst i detta stora område. Och det finns mycket som "låter" som en skottlossning, framförallt om man tror/förväntar sig att få höra en... Ryktesfenomenet tycker jag talar för sig självt.

Det ligger ett dagis och fritis i närheten och personalen poängterar att de aldrig blivit störda och att de boende hållt sig på sin kant. Två stycken lyckades dock yttra sina irrationella spekulationer och verklighetsfrämmande åsikter så vi kan därför läsa, att "berusade personer har uppehållit sig vid vagnarna, vilket inte är en trevlig syn för barnen" och att "de har varit en osäkerhetsfaktor och vi har börjat låsa dörrarna. Man har också hittat konstiga saker som flaskor i området, när man varit ute med barnen. Sen vet man inte om det kommer från dem."

Nä, just det. Jag vill inte skrämma er i onödan, men jag hittade flaskor i området redan innan husvagnarna kom hit. Det första påståendet är så fånigt att jag storknar. Göm inte ditt eget förakt för marginaliserade samhällsklasser genom att skylla på barnen! Vi bor i en Stockholmsförort år 2004, det finns berusade människor i vårt samhälle. Kanske på en parkering i närheten av ett dagis, definitivt på bussen och nere i Centrum. Istället för att gömma problemet, förklara hellre för barnen vad det är de ser. "Inte är en trevlig syn". *Fnys* Välkommen hem från Bullerbyn.

Vidare står att ett kommunalråd fått "konkreta signaler om att folk inte vågar gå av vid den hållplatsen". Av hur många då? Jag har då inte märkt av någon mindre kö. Dessutom används bänkarna frekvent av pensionärer som vilar fötterna när de är ute och går. Skulle de göra det om de är rädda att vistas i området? Det står också nämnt att en av personerna "med anknytning till husvagnarna" (eh...) sitter häktad för att ha jagat en kvinna med slägga och försökt köra på henne. Ok, vi kan ju vara överrens om att det inte var en kvinna på måfå han gav sig på. Ett beteende som lika väl kunnat uppvisas av en av alla de missbrukare som bor i lägenhet i området.

Jag ger upp. Två husvagnar med bostadslösa som inte gör en fluga förnär men som inte kan lämnas ifred p.g.a. sin avvikande position i samhället. Är det bara jag som får starka associationer till zigenarfrågan förr i tiden? Eller till attityden gentemot invandrare i helsvenska medelklassområden? Eller till ramaskrierna som uppstår varje gång en kommun försöker öppna ett välbehövt behandlingshem/natthärbärge? Alla vill att de ska ha bostad - min inte där de själva bor. "Kommunen borde ordna någon annan plats för de här personerna att vara på", som en person säger i artikeln.

Faran med segregationen ligger i koncentrationen. När en marginaliserad grupp tvingas att leva tillsammans kommer de ännu längre ifrån majoritetssamhället och helt naturligt skapas där subkulturer. Det blir ett naturligt "vi och dom" och ingen grupp kommer någonsin kunna förstå och integreras i den andre. Placerar man en eller två husvagnar på varje stor parkering runt om i stan så får man, om man så önskar denna formulering, en "spridning av problemet". Placerar man alla husvagnar på samma parkering så har vi en koncentration av det avvikande beteendet och det finns en oändlig rad av exempel på hur olyckligt detta är. Ghetton har aldrig fungerat.

Jag är också ilsken och orolig nu. Ilsken på de inhumana, trångsynta och fördomsfulla människor (människa?) som tipsat lokaltidningen och uppvaktat kommunalråd i denna fråga. Orolig över hur vi ska kunna lösa problem om alla bara skyfflar dem ifrån sig. Nu ska dessa husvagnar bärgas bort, men jag hoppas de boende lyckas smita genom maskorna och parkera någon annanstans. Vi har en ledig ruta på parkeringen framför mitt hus.

No comments: