27 May 2004

Min bror är en kändis

Om du inte blinkade under Aktuellt kl 21:00 i tisdags, den 25 maj, så hann du kanske se honom i inslaget om huruvida apoteksvaror bör säljas i vanlig butik. Ifall du blinkade kan du ladda ner sändningen från SVT's sida. Inslaget börjar efter 10:30 och tv-stjärnan kommer in i bild ca 16:09. Det är näsan/profilen till vänster i bild...

Varför jag inte skriver förrän idag? Tror du jag brytt mig om att kolla, det var ju stjärnan själv som avslöjade nyheten för en stund sedan.

Och vad har jag för kommentar till inslaget/frågan då? Nja, jag är tudelad, trots att vi talar om receptfria läkemedel. Jag tror det finns en anledning till varför farmacepter (heter det så?) har en sådan avancerad utbildning. Läkemedel är speciella, inte ens Alvedon och Treo är att leka med. Å andra sidan känns det som att man idiotförklarar varenda kotte om man säger att vi inte skulle "klara" att köpa Treo på ICA...

Det ligger något i att sälja nässpray, Treo, Nikotintuggummin och sårsalva i vanlig butik. Men man kan ju inte förvänta sig att personalen där ska kunna ge kvalificerade råd, så är man osäker får man väl helt enkelt vänta tills apoteket öppnar morgonen efter.

Fast jag är tveksam till kombinationen alkohol och läkemedel i samma butik... Och jag vill ju ha in både vin och sprit i butiken. Å andra sidan, varför skulle det bli problem, annat än i teorin? Hur utspritt är egentligen "ett sexpack och en karta Ipren"-beteendet?

Vi i Stockholm har vår Scheele-butik som är öppen dygnet runt, och det mina landsortsvänner är en välsignelse. Jodå, jag har akutköpt värktabletter kl 2 på natten och jag har vänner som fixat både öronmedicin och antibiotika efter stängningsdags. Nattöppna butiker för receptbelagda mediciner kan vi kanske inte vänta oss, men nässpray och Treo efter kl 18 borde vi kunna fixa. Och det har såklart mina landsortsvänner redan erfarenhet av, för de har både apotek och system i sin lanthandel.

Ju mer jag tänker på det, varför skulle man inte kunna sälja receptfritt i vanlig butik? Också. Jag tror faktiskt att jag är för detta.

No comments: