27 May 2004

Dagen D som i Dunderkört

Jag kommer aldrig skriva min uppsats. Tanten hade helt plötsligt inte alls mottagningstid idag. Med spritpenna hade hon ändrat till "måndag", men måndag är RÖD! Och snart är terminen slut. Jag måste maila henne ikväll.

Men nu vacklar jag igen. Jag är i och för sig fortfarande tveksam över fotbollsförbundets krav på att en funktionär "skall" förhindra inhopp på planen, för jag tror inte en civil funktionär har stöd för att fysiskt hindra en sådan inhoppare som bara vill dansa runt och fira SM-guld. (hittar inget ont uppsåt i det och då är inte det olaga intrånget grovt, då följer inte fängelse i straffskalan och då kan inte envar gripa personen i fråga, men kanske finns det andra möjligheter...) Men samtidigt skulle jag gärna vilja skriva om något internationellt, på engelska, som man kan visa upp för arbetsgivare utanför fotbollsvärlden. Internationell straffrätt, t ex...

...vaddå? Jag har tänkt så mycket att det står still. Jag tror det mesta jag vill skriva om lämpar sig för artikelskrivning och opinionsbildning, inte juridiskt utredningsarbete.

Jag skulle t ex vilja skriva om hur sjukt jag tycker det är att svenska polisen har dum-dumkulor när de inte får ha det i en internationell konflikt och dessutom går den internationella rätten mot en unifiering av internationella och nationella krig (man vill sluta göra skillnad på dem) och i så fall hamnar vi i en ännu sjukare situation, för då får polisen inte ens använda kulorna i inbördeskrig. BARA mot sin befolkning i fredstid! Men tyvärr finns inga juridiska oklarheter i reglerna. Bara etiska och förnuftsmässiga...

Skulle också kunna tänka mig att skriva om det faktum att USA (nuförtiden, faktiskt) godkänner att andra länder prövar civila amerikaner i domstol, men inte militära. Förutsätter de att deras militärer kommer begå brott, eller är de så paranoida att de tror alla kommer försöka sätta dit dem på skoj? Fast det är mer ett spekulativt artikelämne.

Hur polis samarbetar över gränserna i narkotika- och barnporrfrågor skulle jag också vilja titta närmare på. Och människohandel, men det området var så otroligt stort att jag inte kunde komma på en frågeställning som var tillräckligt avgränsad.

Är det någon som har en idé, feel free att kommentera! Den här uppsatsskrivaren behöver all hjälp hon kan få. INNAN hon skriker rakt ut, skiter i allt och tar ett jobb på McDonald's.

No comments: