10 May 2004

Idag tittar jag på: Discovery

Det finns en liten läkare som bor i mig. Läkarjaget ville bli doktor och åka världen runt och dela ut pennicilin och se nya världsdelar. Senare ville läkarjaget jobba med rättsmedicin och räkna knivhugg i folks bröst. Ännu senare insåg läkarjaget att det inte räckte med att älska anatomi- och hälsodelen i biologin utan man var tvungen att vara fena på vartenda trist naturämne för att komma in på läkarlinjen.

Då blev läkarjaget jurist istället.

Nu sitter jag med en skål glass (Ben & Jerry!) och tittar på Discovery och lär mig hur man opererar ut en gren från någons mage. Jag säger bara en sak - AAJJ!!!

Känsliga läsare varnas!
Hur grenen kom in i mannens mage:
Mannen ramlade ner från en stege och rakt på ett litet träd. Han blev spetsad på en gren som var 3 cm(!) i diameter. Den kördes rakt upp i bajshålet, genom tarmen och rakt upp i bröstet.
Faran över.

Men se på fan. Grenen nådde aldrig bröstkorgen utan stannade någon centimeter ifrån och, tro det eller ej, förutom den där tarmväggen som den penetrerade så fick mannan inga skador alls! Hur otroligt är det på en skala?!? På något vänster lyckades vartenda litet organ vika undan. Svettigt. Och snacka om precisionsjobb när läkarna sågade av grenen i tre delar medan den var kvar i kroppen.

Fr o m nu tänker jag inte klättra upp på en stege om det finns minsta lilla buske i närheten.

==========================================================
Dagens citat:
"I love this job because it brings me close to people."
(Kirurg i E.R-programmet 10/5 på Discovery. Avd. nära var ordet...)

No comments: