24 May 2005

Fotbollsfeber

I dagens tidning kan man bl a lasa hur "vi" kan hjalpa alla fortvivlade Celtic-supportrar. Lakare varnar for depressioner och stressrelaterade sjukdomar, vilka kommer visa sig de narmaste dagarna. En lakare "vadjar" till Rangers-fans att vara snalla mot sina Celtic-kollegor pa arbetsplatserna eftersom den shockartade avslutningen pa sondagsmatchen kan leda till allvarliga akommor ifall personen inte far lugn och ro.

Vilket kanske forklarar varfor foretagets 2 enda Rangers-fans holl sig hemma igar och de fa som inte ar fotbollsintresserade over huvud taget holl sig pa sin kant. Det var val snallt av dem att lata oss Celtic-supportrar deppa ifred, for var halsas skull.

I Belfast gick det som sig bor och ett fyrtiotal(!) poliser skadades nar folk lopte amok i bostadsomradena. Jag sag matchen pa Bairds Bar i East End och efterat var hela gatan full av gron-vita man som inte visste vad de skulle ta sig till. En del satt pa trottoaren och grat, andra bara stirrade tomt framfor sig (jag holl pa att bli touchad av en bil p.g.a. det..., det var da jag vaknade upp), en del forsokte muntra upp sig sjalva med Celtic-sanger och ratt manga skrek ut sin frustration. Ratt snart riktades den (sa klart) mot Rangers och jag fick hora hela repertoaren av sekteristiska sanger. Plotsligt "sades" det att en Rangerstroja syntes inne pa The Barras och ett tiotal man rusade in i granden. Sedan kom man fran alla hall och 30 sekunder senare kom 2 minibussar (Europcar minsann) med poliser sattandes. Inget hande, men pubarna, som lustigt nog stangde sa fort matchen var slut, oppnade platdorrarna for "kvinnor och barn" som sokte skydd.

Hade jag inte varit sa nere sjalv hade jag nog stallt mig i ett horn och utfort en sociologisk studie, men som det var sa vandrade jag planlost vidare genom stan. Fast det var nastan sa att jag ville vanda tillbaka till East End for det kanns lite markligt att ga omkring i kvarter dar inte en kotte bryr sig. Aven om man stod ensam i ett horn av Gallowgate sa svepte anda en gemensam deppighet om en som ett trostande tacke.

No comments: