17 May 2005

Paus i arbetet

Jag har iofs amnen att skriva om, men de tar sa lang tid... sa det far bli en femma, sa har nu nar chefen sprungit pa ett mote och jag ar uttrakad. :)

1. Blunda en kort stund och lyssna, vad hor du?
En maskin som surrar, trafik fran motorvagen, klick med mus, vissel fran en kollega, nagon som knappar pa mobilen.
2. Blunda, vrid huvudet fram och tillbaka, oppna ogonen pa mafa, vad ser du?
Ett blatt haftstift pa en svart tygvagg (en san dar lag som skarmar av skrivborden, jag borde verkligen satta upp nagot dar).
3. Blunda, strack ut din hand tills du vidror nagot, vad kanner du?
den snurriga sladden till telefonen.
4. Ta ett par andetag, vad luktar det dar du ar just nu?
Antingen ar det rengoringsmedel eller nya mattor, det ar en speciell doft i alla fall.
5. Kann efter, kanner du nagon smak och i sa fall vilken?
Hm, det smakar lite apelsinjuice, men jag har atit choklad och druckit vatten sa det var konstigt...

Ah, chefen ar fortfarande borta. Da tar vi en Fredagsfyra ocksa. Det var ett tag sedan jag hade tid for sant har skoj! :)


Tema: Språk

1. Vilka språk anser du att du behärskar?

Svenska, engelska och sjorovarspraket. Min tyska ar verkligen inget jag beharskar...
2. Har du lätt för att lära dig språk?
Jag vet faktiskt inte for nu var det 15 ar sedan jag forsokte. Men jag fick ratt uttal pa spanskan ratt snabbt enligt mina spanska flatmates (fast det var ju bara nagra fraser). Ordmassigt tror jag det dock; eftersom jag gillar ordbocker och har ett avancerat svenskt ordforrad sa ar det mer sjalvklart att hitta synonymer aven pa t ex engelska.
3. Hur gör du för att förkovra dig i något språk?
Laser skonlitteratur och veckotidningar (for modernt sprak och slang), ser pa film, tv, lyssnar, pratar, ett tips ar att aven tanka pa spraket - och jag har hela tiden en bra ordlista till hands for att sla upp ord jag ar osaker pa eller inte forstar.
4. Om du fick möjlighet att lära dig ett språk snabbt och enkelt utan ansträngning, vilket språk hade du då valt att lära dig?
Det ar det jag funderar pa nu. Franska eller spanska. Skulle nog i detta fall valja franska for stavning och uttal verkar svarare an spanska...

Oops, fick arbete att gora.

No comments: