16 May 2005

Kann dig som hemma - hur da?

Den har helgen har jag stallts infor fragan vad som verkligen ar viktigt i ett hem.

Objekt ett; bra lage med tanke pa jobb, ok i forhallande till city, taskigt lage i trivselfaktor och inte lika smidiga bussar som dar jag nu bor. Lagenheten ar en exakt kopia(!) av lagenheten i torsdags, men den har frys. Ingen telefon och inget bredband dock, fast killen var villig att diskutera saken. Tv:n var max 16" och koket hade 2 sma skap - var ska alla varor rymmas?! Killen och jag kom bra overrens, sa pass att titten blev en pratstund pa en timme... Ett helt ok alternativ nar man vager in alltihopa, men inte perfekt.

Objekt tva - den gamla kvarnen: fantastiskt lage precis vid en fors mitt i stan. Underbart kok och vardagsrum, badrum med jaccuzzi! "Mitt" rum var pyttelitet, hon hade klamt in en jattesang och en liten byra, sedan var det fullt. Ingen plats att sitta och skriva etc alltsa. Kvinnan hade katt, darmed dog alla eventuella overlaggningar.

Objekt tre; tva jattetrevliga flatmates som jag tror jag skulle kunna ha jatteskoj med. Rummet var ok, laget perfekt. Koket var pytte men hade allt - utom sittplats, dessutom fanns inget vardagsrum. Kontenta; du far laga mat i pyttekoket men kaka inne pa ditt rum, dar du f o far gora allt annat ocksa. Kandes som ett fangelse. Nej, tack.

Objekt fyra; kanonlage mitt i stan, charmig vard och den enda flatmaten jag traffade var trevlig. Rummet var dock taskigt moblerat, stallet lite vandrarhem-studentkorridor-kaosartat, aven om koket var bohemiskt charmigt. Jag skulle dela med 3 fransman och de var alla vaaaldigt petiga med detaljer ("vi kopte en torkstallning, men du kan nog fa kopa in dig pa den. (eller sa koper jag en egen for £3...) "vill du ha tv sa blir vi glada, da ar det en till pa tv-licensen" osv, det var ett valdans drittlande.) Charmig atmosfar om an inte sa charmig lagenhet, men, nej, jag skulle inte vilja "bo" dar.

Objekt fem; prefekt. Ligger iofs i narheten av objekt ett, men narmare servicestallena. Rummet var kanon, vardagsrummet hade tre soffor, tv och dator med bredband. Koket var stort och modernt, fast hade inget koksbord. Sag dock en losning och jag far val vanja mig vid att kaka i vardagsrummet annars. Badrummet frascht, killen jag snackade med var jattetrevlig och Celtic-fan, den andra killen var en engelsman som flyttat till Skottland enbart for bergsvandringens skull. Jag sag genast vilket utbyte vi alla kunde ha av varandra! Bra hyra dessutom, med allt inkluderat. Telefonen har fri samtalstid kvallar och helger - aven om jag till en borjan ju mest kommer ringa utrikes...

Ja, sa nu vill, vill, VILL jag ha objekt nummer fem! De skulle hora av sig tors/fre. Killen fran objekt nummer ett ska hora av sig ikvall... shit... vad ska jag saga? Ska forsoka forhala honom.

Nar jag kollat runt sa har alltsa fragan uppstatt; vad behover man, jag, i ett hem? Visst, jag klarar mig utan bra forvaringsutrymme, utan bokhylla, utan tv, utan telefon, jag klarar mig med att bo i ett halvschaskigt omrade osv, men hur manga smasaker klarar jag mig utan samtidigt utan att det paverkar livskvaliten? Vilka smasaker i kombination med vilka funkar att klara sig utan och vilka ar rent essentiella?

Hade jag vetat att jag bara ska bo i lagenheten under en viss tid, sag 6 manader, sa skulle jag sakert klara mig utan flera saker. Jag menar, nar jag pluggade har hade vi varken telefon, tv, (forran efter ett halvar), vardagsrum, internet eller bokhylla (jag gjorde en av tva kartonger). Men nu tanker jag mig att jag ska kunna bo dar ett bra tag framover och da ar jag inte beredd att kompromissa lika mycket, eller pa samma satt. Visst, jag klarar mig med en 26" tv, men da vill jag allt ha telefon och internet. Det funkar utan bokhylla, men da vill jag ha ett koksbord. Och sa vidare. Jag vill inte borja med att behova skaffa en massa prylar och hitta pa en massa alternativa losningar.

Det ar trots allt en skillnad i att bo nagonstans och att ha ett hem. Objekt nummer fem skulle vara ett hem.

No comments: