27 May 2005

Pang igen

Sa har jag ett nytt jobb. Knallade in till Kelly's Services och Peopleforwork och erbjod mina tjanster igen, bada sa att de skulle "ange i datorn" att jag var tillganglig men att de inte hade nagot for tillfallet. Enligt PFW var det en oforklarlig svacka just nu sa foretag hade t o m skickat hem folk senaste veckan. Det var kanske inte vad jag behovde hora.

Stod pa Jobcentre och printade annonser nar Kelly's ringde. Det hade dykt upp en plats pa Internationella Studentkontoret pa Caledonian University. Man behandlar ansokningar, svarar pa fragor fran internationella studenter etc. Det ar ett temporart jobb till mitten av Juni, eventuellt langre. Det ar ett dromjobb!!! Precis sa omvaxlande som jag vill ha det och med ett Erasmusar bakom mig i denna stad sa kanns det som att jag faktiskt kan bidra med nagot. Om inte annat minns jag ju vad jag sjalv undrade over och vilka reflektioner jag gjorde. Jag tror att det har kan bli toppen, och jag hoppas naturligtvis pa en forlangning

Det var sa klart manga tankar som snurrade igar kvall. Jag satt ute pa trappan i over tva timmar och funderade. Lagenheten, inkomst, vad hander om jag flyttar till lagenheten och hittar jobb nagon annanstans? Kontraktet ar pa minst 6 man och ryker depositen har jag ingen att lagga pa nasta boende. A andra sidan hade jag ju inte tankt soka nagon annanstans... Men, ja ni vet, alla tusen fragor. Och sa till sist, tank om allt gar at skogen och jag maste aka hem. Men vadda "hem", det har ar ju mitt hem, jag har ingen starkare trygghet om jag skulle flyga hem till Sverige. Ok, jag har soffor att slagga pa, men jag skulle likforbaskat behova ragga jobb pa samma satt.

Och nagonstans kanns det som att jag har andra forutsattningar nu. Jag inbillar mig att det faktum att jag faktiskt jobbat i UK och har referenser att ge harifran kan ha en lite positivare inverkan pa foretagen an okanda referenser fran Sverige. Bevisligen har jag klarat av ett administrativt jobb har...

Laste inte uppsagninggsbrevet forran jag kom hem. Naturligtvis fragade jag mig direkt om det var mig de inte var nojda med. Nagot sager mig att det inte var skalet- trots att jag inte kan skilja cheferna at i telefon... For det forsta var chefen snabb med att saga att det bara var att ringa om jag behovde referenser. I brevet stod dessutom, forutom att de tackade for arbetsinsatsen, att de onskade mig "all the best" i framtiden. De hade ju kunnat skriva ett simpelt "lycka till". Det stod aven dar att jag inte skulle tveka att hora av mig om jag behovde referenser. Jag tolkar det som att de trots mitt hopplosa rostminne var nojda med mig. Dessutom stod att beslutet togs efter att ha sett over deras ekonomiska situation samt radande/framtida arbetsborda - arligt, det hade det rackt om de last min blogg.

Jag ringde naturligtvis hem igar for att meddela nyheten och bolla lite grann. Det kandes skont att tala med min praktiska mamma - som nog ar mer overtygad an jag om att jag faktiskt ar Skotte nu. Alternativet att atervanda finns inte i hennes bok utan alla asikter och ideer existerar i perspektivet att det ar Glasgow som ar hemma for mig. Det kanns valdigt skont, samtidigt som jag saklart med ett skratt undrar om hon inte vill att jag atervander - nansin. Hon verkar ha accepterat det laskiga som jag sjalv fortfarande bara haller som ett mal framfor mig. Steget att faktiskt bosatta sig har, rota sig har. Jag tror att sa lange jag har kvar lagenheten i Sverige sa kommer det kannas som att jag ar har med stodhjul. Mitt perspektiv stracker sig till Januari, med forhoppning om en forlangning, men jag har fortfarande en retreatvag.

Mammas perspektiv ar Full Fart Framat. Pappa har tydligen fatt for sig att det vore trevligt att ta en bilsemester hit i sommar sa mamma sa att jag kunde borja fundera lite smatt pa vad jag vill ha over.
"Infor flytten tankte jag."
Det var dar jag hoppade till. Shit, har jag sagt att jag ska flytta hit? Alla prylar? Allihop? Aven symaskinen? Laskigt... Och tydligen tycker jag det ar sa laskigt att jag tanker "jag ska nog inte ta over for mycket, i fall att jag atervander till Sverige i vinter", fast nagot sager mig att det inte kommer ske. Jag menar, jag har ju signat mitt UGC unlimited Card fram till Maj nasta ar.

No comments: