12 August 2004

Turinresan, del 1, "Resan"

Det finns för mycket att berätta för att bara skriva en blogg. Den blir jättelång...

Liksom resan. Gick upp 5.30 på tisdagen för att samlas vid Stadion 7.30. Landade på Arlanda igen 4.30 på onsdagen och var hemma kl 6. Då hade jag slumrat en timme på flyget hem. Sov tre timmar och jobbade sedan till åtta på kvällen. Var död, jobbade idag och känner att inatt kommer jag nog att komma ikapp. Men det är värt vartenda gruskorn i ögonen!

5 plan var chartrade, men från tre olika bolag. Två av planen var finska; Air Finland och Finnair resterande 3 kom från nåt som hette Nordic Air. Supportrarna och vi var fördelade på dessa plan och det var rena lotteriet. Varför? Jo, för det var bara på de finska planen som man fick käk! Jag hade turen att åka med finnarna båda vägarna. Men jag tycker synd om dem som betalade 3500 och i bästa fall fick köpa kaffe och torr fralla för 50 spänn...

Fina, prydliga poliser mötte såklart upp i Turin. Och de var från minst två olika gäng. Den ena hade bilar som var grönvita och den andra var blåvit. Dumt med en poliskår... Och ena knarkhunden fick frispel. Han indikerade på snus och redan efter första planet blev han helt virrig i huvudet av alla snusande svenskar. Så han fick vila vid en påle resten av tiden medan den andre nosade runt. Den andre verkade också lite nipprig, för en av mina kollegor åkte dit - på Marlboro light!

Försenade (såklart) körde vi direkt till ett hotell där den stackars kocken stod och väntade med sin buffé. Allvarligt, bättre mat kommer vi aldrig få på en bortamatch! En himmelsk pastaröra, massor med olika sorters italiensk skinka, fräsch sallad, friterande smågrejer (blomkål, kycklingbitar, lökringar, oliver och nåt avlångt jag inte ens vet vad det var), 3 sorters efterrätt (marmeladkaka, nötkaka och créme caramel), hembakt bröd och grissinis på borden och vin och vatten till. Synd bara att vi var i tjänst och inte fick röra vinet. :-(

Det bästa med att flyga är säkerhetskontrollerna. När vi åkte till Dublin för två år sedan blev jag och mina kollegor visiterade manuellt också, för att vi såg skumma ut... supportrarna skrattade ihjäl sig. Nu hade vi jätteproblem på hemvägen; sjukvårdarna fick trubbel med sina sjukvårdsväskor, vassa föremål ni vet, och ordningsvakterna fick problem med skyddsvästarna. Framförallt när någon smart tvtittarmänniska fick för sig att ryggplattorna såg ut som knogjärn!

På hemvägen startade planen på snöre och det var faktiskt rätt läckert att se de andra planen genom fönstret. I horisonten såg vi också nåt läckert - åskoväder! Det är otroligt vackert från ovan, kan jag säga. Fast det var inte lika vackert när pilotfan styrde rätt mot det. Jag undrar om plan någongång har störtat på grund av turbulens? Jag vill nog kolla upp det, för de där skakningarna var läskiga! Framför allt när man försökte balansera en matbricka också... det bidde inte till att käka förrän vi var i Tyskland någonstans. Dem som inte kunde sova (piloten?) kunde kolla på "Cheaper by the dozen" - textat till finska! Kunde du inte somna förr...

No comments: