13 August 2004

Turinresan, del 2, "Turistperspektivet"

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; jag är en bergsmänniska. När vi flög in över alperna på väg ner mot Italien började jag tala ett nytt språk; en serie långa och korta stön. Så otroligt vackert! Bergen på min sida av planet liknade The Cuillins på Isle of Skye (Skottland) och jag önskade att jag körde på de slingrande vägarna. Wow.... I några dalar fanns sjöar och i en såg jag en glaciär. Kunde inte låta bli att undra om det var där man hittade Ötzi... På andra sidan av planet var det ordentliga alptoppar med snö. Jag tog naturligtvis kort åt båda hållen. Det var riktigt häftigt när vi flög in över ett molnområde, för helt plötsligt här och var stack en bergstopp upp. Läckert.

Det slog mig att förutom alperna så såg hela mellaneuropa ut som Skåne. Jajamän, lapptäcken hela vägen in i Italien. Och när vi flög in över Turin såg staden ut som Rosengård. Faktiskt! Men när vi landade och körde genom staden såg vi ju att det inte bara var betongförortshus och industrilokaler, utan stan såg faktiskt Italiensk ut. Dvs trånga gränder, fönsterluckor som får hela stan att se ut som en krigszon och balkonger på varenda byggnad. Och jag som trodde svenskar var balkongfreaks...

Efter den sagolika pastabuffén (se del 1) fick vi 2 timmars turisttid. De flesta stannade i den svala hotellvestibulen (eftersom det var läskigt kvalmigt ute), en del marscherade till Juventus souvenirbutik och själv knallade jag ut på sightseeing. Tänkte kolla priser på parfym, men det var ju lögn att hitta en butik! Nog var jag i Italien alltid; det gick minst 10 caféer på 1 butik. Och när man väl fann en så var den inte öppen. Säkert 80% av ALLT i stan var stängt, p.g.a. industrisemester.

Irrade runt lite och sprang till slut på puben Järnkaminerna abonnerat. Där var det blåblått... Synd att man inte kunde joina med en öl. Polisen var på plats, men de verkade inte riktigt veta vad de skulle göra. Inte vana vid fredliga supportrar, eller? Det visade sig att puben låg mitt emot det hotell Juventusspelarna tänkt sova middag på. Hö, hö, hö... Kanske förklarar ett och annat i matchen.

Naturligtvis visade det sig att det från puben gick en gata raka vägen tillbaka till hotellet jag utgick ifrån; och det var längs den gatan alla butiker låg! Jag var visserligen fortfarande mätt, så någon italiensk pizza insåg jag att det inte skulle bli, men man kan inte åka hem utan att käka riktig italiensk glass! Så jag köpte en choklad- och melonstrut. Mätt eller inte, den melonglassen var värd att dö för! Sagolikt gott! Och jag gillar den mjuka konsistensen. Riktigt krämig choklad och läskande melon.

Gick förbi några delibutiker och i caféfönstren låg både godis, choklad och bakverk som tävlade i läckerhet. Därför ställer jag mig frågan; hur kan alla italienskor vara så smala??? Tycker de inte om pasta, pizza, glass, choklad, kakor, ost....? Jag vill åka tillbaka till Italien som turist, men för figurens skull ska jag nog inte vara där längre än en vecka...

Förresten, som högrest nordbo var det ju bara att glömma att försöka smälta in i omgivningen. Kvinnorna gick mig till axeln.

Tänkte köpa en Juventus-pin, eller någonting, från stånden utanför stadion. Men dem såg jag bara genom bussfönstret. Tja, souvenir får jag väl köpa nästa gång. Köpte ju två roliga saker på flygplatsen ändock. Dels ett nytt slags Kinderägg jag aldrig sett för; den var i plast och det visade sig att i ena halvan fanns choklad och två kexkulor som man skulle äta med sked och i den andra låg en trist leksak. Original kinderägget är mycket godare. En rolig, men ologisk, grej var ett Snackpack jag köpte. Det var en cylinderformad plastgrej. 1/2 var behållare för is-te, som man bara stack ner ett sugrör i. 1/4 var breadsticks och 1/4 var nutella chokladgrejs som man doppar breadsticksen i. Problemet är; is-te vill man ju gärna ha kallt, men då stelnar chokladen, och är chokladen bra så är is-teet fesljummet. Hm.

Turin ska arrangera vinter-OS 2006. Tack vare det håller stan på att få tunnelbana. Sådärja, ett komplement till Italiens, och även Turins, huvudtransportmedel - vespan. Jo, jag behövde bara gå ett par kvarter för att vara säker på att det verkligen var Italien jag var i.

No comments: