3 August 2004

Lägesrapport

Det märks att man har fullt upp. Hinner ju inte ens blogga innan man ska i säng... Just nu kollar jag också på "The bäst of Lorry" på DVD. Den är från 1989 och, allvarligt, vet ni hur lite som ändrats på 15 år! Samma krig (Israel, Groznyj...), samma problem, samma bekymmer. Till och med samma reklam; visste ni att Gevalia körde med "när du får oväntat besök" även 1989?

Köpte den när jag träffade min bror igår. Vi käkade sushi och skulle sedan gå på bio, men det var över två timmar kvar tills filmen började och då är det ju så lätt att knalla runt och kolla i affärer... Så jag kom hem med en DVD. Hoppsan.

I helgen var jag och hälsade på mina föräldrar i sommarstugan. De har ett projekt i Roslagen, så vill man se röken av dem under sommarhalvåret får man pallra sig ut dit. När jag kramat om dem och hälsat på syrran undrade jag dock vad jag gjorde där... Vi satt runt ett bord ute; tysta, koncentrerade. Morsan och farsan löste korsord, syrran läste en deckare och jag trummade med fingrarna och var rastlös. Hela kvällen. Inget småprat, inget kortspel, inget nånting. Förrän morsan gick och la sig och farsan och jag beslöt att kolla på Den tredje vågen. Fast han somnade såklart när det var en halvtimme kvar, som vanligt, och det var omöjligt att väcka honom. När eftertexten rullade stängde jag av. DÅ slog han upp de ljusblå och utbrast: "Vad gör du!?!" Han är gullig... Fast se på tv hade jag ju kunnat göra hemma förstås.

Nåja, nyrökt abborre till "förrätt" till lunchen hade jag ju inte kunna få hemma. Fyra små stackare delade vi på, farsan och jag. Och så satt vi och smackade och mmmade vid matbordet medan mamma lagade lunch. Jag gillar att vara med farsan. Vi säger kanske inte mycket, men vi gör något ihop och liksom bara är. Jag föredrar det framför att babbla i ett om ingenting.

Idag jagade jag hallon i skogen, utan större framgång. Har nu ½ liter hallon, 1 liter blåbär och en kopp smultron i kylen. Och tusen myggbett och hundra rispor på armarna. Man får ta bären med skogen, eller vad var det det hette? Saken är att jag fått för mig att jag vill göra hallonsylt. Enligt receptet ska det vara 2kg hallon - vet du hur lite de där rackarna väger?! Jag har en STOR påse i frysen men den väger inte ens 1½kg. Det kommer ta tid innan det blir nån sylt av det där... tills dess kan jag ju fundera på vad jag ska göra med alla blåbär. Muffins, kaka och paj är det enda jag kan komma på, men det var inte direkt sötsaker jag hade i åtanke när jag gav mig ut i morse.

Imorgon ska jag träffa en tysk kompis över dagen. Om hon pallrar sig över vattnet från Gotland. Vi får väl se. Isåfall kanske det kommer en rapport om det också. Så småningom.

No comments: