16 April 2004

Fredagsfyran, v16

1. Bör Systembolaget finnas kvar?
Ja. Men inte med monopol. Den bör finnas kvar som en specialbutik men det bör också säljas alkohol i begränsad omfattning på ICA och/eller i flera andra små alkoholbutiker (med långa öppettider). Vad jag inte gillar med alkoholförsäljningen i t ex UK är att jag saknar det stora utbudet Systemet har. Även om det låg 10 olika inköpsställen i samma kvarter så hade de samma grejer, det vara bara skillnad i extrapriserna... Vilket borde införas här förresten.
2. Leder vin- och spritboxar till ökat supande?
Nej, jag har svårt att se det. Kanske vid just det tillfället, men inte oftare.
3. Vilka konsekvenser (om några) tror du det skulle bli om Systembolaget avskaffades?
Skulle det avskaffas helt tror jag vi skulle se färre sorter av vissa varor i hyllorna och finsmakarna skulle få mindre hjälp. De ÄR kunniga på Systemet! Samtidigt kanske vi skulle få fler sorter att välja på. Bacardi Breezer har pecis hittat hit, men när kommer WKD, VK och hela sortimentet av Reef?!? Det skulle säkert också tas hit billiga märken vi inte känner till, eftersom importörerna skulle köpa in från olika håll. De stora märkena kommer ju inte försvinna. Samhällsmässigt i stort tror jag öppettiderna snarare än försäljningsställe avgör vad som händer. Man KAN ju faktiskt sluta sälja alkohol innan butiken stänger, om man lagstiftar om det.
4. Nämn en riktigt schysst drink?
På hemmafesten är det här en höjdare; Vodka, Festis kaktus/lime eller blåbär, Fruktsoda.

No comments: