26 April 2004

Vad är det som går och går...

jo, Carina och Mia i London! Tänk om man haft stegräknare... eller en cykel. Dagen var så fullspäckad att vi gav oss av redan vid åtta, eftersom vi inte ville stressa utan kunna njuta av allt också. Började med The Tower of London (som kostade £11.50 att gå in i så vi sket i det) och Tower Bridge. Knallade längs Themsen till Shakespeare's The Globe. Det var 30 min till nästa visning så vi knallade över Millenium Bridge till St Paul's cathedral. Det skulle vara gratis, stod det på internet, men väl där kostade det ca £7 och det var under renovering och såg inte såååå imponerande ut så då sket vi i det också och rusade tillbaka till The Globe för att hinna till nästa visning. (OBS! Det tar mer än 10 min att gå över den där bron...) Bra guide, men blev ändå lite besviken för jag trodde man skulle få se maskineri och grejer.

Nåja, kollade in utställningen lite och även om jag blev lite besviken på den också så var den klart bättre än historielektionen i Stratford i somras. Jag vet inte, jag tror inte det finns nåt museum som kan ge mig just det jag vill veta. Jag vill ju veta vad som inspirerade honom till just den pjäsen och var hans språk kom ifrån. Men i mina efterforskningar har jag börjat fatta att det är ju just det alla håller på att spekulera i, så... Fast en del matnyttigt fanns där. Dessutom kunde man stå i tre olika bås och lyssna på folk som reciterade honom. Och där kunde man ju stått hela dagen...

Fortsatte längs Themsen, besökte bokhandeln i National Theatre som hastigast och käkade lunch på McDonald's vid London Eye (det stora pariserhjulet). Efter lunch plåtade Mia House of Parliament, Big Ben och Westminister Abbey från fyrtioelva olika vinklar medan jag själv läste halva Edmond... Nästa hållplats blev Marble Arch där det visade sig att det inte var det vi beundrat från bussen varje kväll utan en båge vid Wellinton museum. Vi gick dit och så plåtade Mia den från trettiofyra vinklar medan jag låg i gräset och läste ännu mer.

Nästa hållplats var British Museum. Det skulle stänga 20.30, men eftersom det var gratis tänkte vi åka dit redan nu (16.30) och så kunde man ju ta en middagsrast när man nu kände för det. Ja hej du. Det stängde 17.30. Vi hade båda slarvläst infot på nätet... Som tur var hade vi samma huvudintresse så under en timme sprang vi runt bland stenskulpturer, hieroglyf-stenar, Rosetta stenen och mumier! Helsikesjävlar vad coolt att se riktiga mumier!!! Och Sphinxer och sakrofager och urnor med fågelhuvuden och... och allt annat man bara läst i Tintin om. Och tänka sig, en torkad gubbe kom från ca 3500 före krisus. Före kristus! Sånt är häftigt. Nästa gång ska vi dock se till att vara där i tid, så man hinner läsa alla skyltar också...

Knallade längs Oxford Street och "rekognoserade" inför snabb-shoppingen imorgon. New Look precis i slutet av vår promenad var fortfarande öppen. Mia hade så ont i fötterna att hon satt i trappan och väntade medan jag gick upp. Och jag gjorde världens fynd! Grå byxor och grå kavaj för £22 på rea! En hel dräkt för ca 300 spänn, hur tufft är inte det!?

Åkte tillbaka till Bayswater och upptäckte att Queensway (som vi hittills inte varit på, eftersom den linjen var avstängd, remember) är värsta turiststråket. Kvällsöppna butiker, varav 90% turistshoppar, folk på gatorna och riktigt festligt. Vi var dock så trötta så vi köpte med lite Ben & Jerry och gick hem och spelade Backgammon innan vi somnade tämligen ovaggade...

No comments: