7 April 2004

H-O-C-K-E-Y HOCKEY!

Börjar inte hockey VM ovanligt tidigt i år? 24 April, det brukar väl vara i Maj? Nåja, det kanske är därför jag helt missat den här viktiga uttagningen till Årets Kampsång. Gjorde en seriös insats och lyssnade på båda låtarna. Jag tror det är uppgjort om vem som ska vinna... Den första var så där extremt tuggummi-dålig att den hade varit rätt typisk att komma från Bert. Den andra var mer en låt. Även om man ju inte ska lyssna på texterna vid de här tillfällena... Jag röstar på Becker & Martindahl och deras "Svenska hjältar". Förresten, jag har hört "I gult och blått" förut, framförallt refrängen. Hade damlandslaget den eller var det någon annan?

Jag gillar kampsånger. Så mycket att jag samlar på dem faktiskt. Ibland kan det bli riktigt bra, som när Örebro SK lät Kenneth & The Knutters sjunga in en rockig bit och ibland kan det bli precis så pinsamt som man förutsätter att det ska vara, som när Linköping HC presenterade någon datortechno med den finurliga texten "ååhåååhåh LHC". Typ. Ibland får man en schysst och/eller trallvänlig melodi, ibland ett tungt komp, ibland en bra text och vid vissa ovanliga tillfällen alltihop i samma sång.

Mina 5 favoritsportsånger:
1. Stockholms Stolthet - (DIF)
2. Vi ser hur solen stiger över Råsunda (AIK)
3. Vi heter Timrå IK
4. Vargatjut (Färjestad)
5. Heja Blåvitt (IFK Göteborg)

No comments: