30 April 2004

Fredagsfyran, v18

1. Hur ska en bra kung/ drottning vara?
Hm... I dagens situation (alltså när de inte har makt och krigar till häst) tycker jag... Mänskliga, varma, pålästa, representabla fast med egna åsikter, gärna ha humor och självdistans. Vara en bra ambassadör för folket helt enkelt.
2. Hur sköter sig kungen tycker du?
Generellt sett bra, även om grodorna hoppar med jämna mellanrum, men han är otroligt torr! Ser fram emot dagen då Victoria tar över, jag tror hon blir riktigt bra.
3. Är du emot eller för monarkin?
Jag tycker det är en härlig historisk tradition som jag skulle tycka vore himla synd om den försvann. Det är något magiskt med kejsare och kungar. Men jag tycker inte de ska ha någon makt, tror ärvd makt bara är till det sämre, så vår lösning är helt ok. Vi europeiska länder som har kungahus tycker jag ska värna om dem.

Det enda jag skulle vilja ändra är konceptet kring Statsöverhuvud. Som det är idag är kungen det, inte statsministern. Detta innebär att kungen (som inte bestämmer ett smack) har absolut immunitet internationellt medan statsministern (som är den verklige makthavaren) bara har begränsat skydd. Motivet till denna immunitet missar därmed målet. En juridisk invändning, men ändå.

4. Vad skulle du vilja ge kungen i födelsedagspresent?
en Volvo Amazon. Försök köra över 90 med den om du kan!

No comments: