26 March 2004

Fredagsfyran, v 13

Tema: moral/ samvete, eller bristen på det.

1. Vilken var den senaste “goda gärningen” du utförde?
Jag räknar inte hålla upp dörrar eller hjälpa folk med barnvagn, för det gör man/jag ju hela tiden så... Räknas det när jag lämnade in ett kvarglömt hänglås i receptionen på Friskis igår? Jag h-a-d-e ju kunnat ta det själv...
2. Vilken var den senaste, moraliskt sett, tveksamma handlingen du utförde?
Enligt vissas moral var det nog när jag ställde mig i busskuren vid hållplatsen igår trots att tio-femtion pers stod klart före mig, fast utanför. Men jag resonerar som så att om folk är så rädda för varandra att de står spridda med två meters luckor UTANFÖR kuren när det bara står tre där i - då får de faktiskt skylla sig själva. I annat fall är det kanske moraliskt tveksamt att vi har källsortering i huset men jag sorterar bara pantflaskor och tidningar, resten hamnar i samma påse. Jisses, med litet kök, enmanshushåll och lite sopor skulle köket se sunkigt ut med alla tomma burkar, pappförpackningar och skit. De får allt komma på bra sorteringskärl som får plats under diskbänken innan jag källsorterar. Dessutom skulle allt hinna börja lukta innan jag fått ihop tillräckligt för att gå ut med sakerna var för sig.
3. Gör man “goda” handlingar av godhet eller för att man själv mår bra utav det?
Jag skulle nog vilja påstå att det beror på vad saken gäller. Jag håller ju inte upp dörrar för att jag skulle må bra av det utan det är nog snarare ett slags medvetet/omedvetet sätt att få samhället att fungera; att ta hänsyn till och bistå de andra sociala varelserna enligt nåt slags oskrivna ordningsregler. Det är nog därför jag snarare blir förvånad när folk INTE håller upp dörren. I nödsituationer agerar jag inte heller för att jag på nåt sätt skulle må bra av det, snarare den jag hjälper... Men ibland kan jag nog göra saker för att det "känns rätt" och för att jag skulle må bättre av att göra det; som med hänglåset. Jag har faktiskt saknat ett till min väska, men det kändes fel att ta det så där eftersom någon förhoppningsvis saknar det.
4. Vad gör du om du hittar 10 000 i använda sedlar?
Hur ofta har man inte tänkt på det! Jag tror det beror på omständigheterna. Skulle jag hitta dem i en plånbok skulle jag försöka agera för att nå ägaren. (en gång fick jag faktiskt nästan 10 000 insatt på mitt konto av misstag. Men sånt upptäcks ju lätt...) Skulle jag se dem i en plastpåse i en papperskorg misstänker jag att det är drogpengar eller nåt så då skulle jag vilja ta dem. Men jag vil vara absolut säker på att ingen ser mig. Man vill inte ha en sur langare efter sig... Upptäcksrisken är viktig och mitt drömsvenario är att jag ser pengarna i en affärsväska i en hiss. Då är de mina!

No comments: