14 March 2004

Fuerteventura - del 7

For jag vet inte vilken dag i ordningen smog jag mig upp och ivag innan syrran vaknat. Jag hade kollat med familjen om de inte var sugna pa att hanga med till on Lobos, men mottes av mycket talande reaktioner; "finns det ingen restaurang (on ar ett naturreservat), men tank om man blir sugen pa glass da (hur manga glassar har de kopt hittills, va - na just det!), men tank om det inte finns toalett." Typiska charterturister. Och det var ingen komplimang.

Den lilla f.d. fiskebaten tog mig, nagra andra svenskar, ett gang britter och ett kompani tyskar till on. Jag borjade med att knalla upp for ons "berg", en ca 150m hog kulle. Nar jag kom upp markte jag att det var kanten pa en vulkan, vars krater verkade ligga nere vid havet, for berget var en halvmane. Hade en mysig stund pa en sten nar en liten odla (oknen vimlar av dem) kilade runt mina fotter. Jag satt alldeles stilla for att inte skramma bort den.

Lagunerna skulle ligga pa andra sidan sa jag vandrade genom oknen till en fyr och foljde sedan kusten. Det var klippor och lavastenar langs kusten och vagarna slog emot dem. Inga omstandigheter att bada i om man ville komma undan med livet i behall. Lyckades ocksa halvt ga vilse. On var storre an jag trott och sista baten gick kl 16. Vid halv tre tiden visste jag inte var jag var. Det ar ju anda en o sa jag fortsatte folja kusten. Eftersom jag inte stotte pa en manniska borjade jag dock tro att jag skulle fa tillbringa natten pa on. Precis nar jag borjade forbanna att jag inte tagit med mobilen (for att kontakta familjen) sa stotte jag pa nagra britter. Jag var precis framme vid en liten, liten kakstad, dar lagunerna var. Puh! Och de visade sig ligga bara 10 min fran batkajen.

Byn var verkligen sot, med skjul av brate och sten, en riktig liten kakstad. Och de hade en sot restaurang dar sittdelen var i ett skjul och koket i ett annat. Lagunen var underbar. Alldeles klart och blatt vatten, skyddande klippor och en liten strand. Nar jag val doppat mig var det dessutom jatteskont i vattnet. Jag hade kopt en vattentat kamera sa jag drog pa mig glasogonen och gav mig ner i djupet. Skojade bara. Det ar ingen hit att dyka i havet for saltvattnet gor att man flyter som en kork! Det var skitjobbigt, helt enkelt. Jag tog sats och dok ner, men fotterna stannade alltid vid ytan och jag hamnade inte ens rakt upp och ner forran jag flot upp igen. Tack gode Zeus for att lagunen var grund! Saknade snorkeln dock, for nu fick jag hamta luft hela tiden. Det var otroligt mysigt att glida runt dock. Det var lite stromt sa jag lat mig foljas med. Fiskarna blev ocksa fangade av strommen sa de kunde inte simma ifran mig utan strommen forde oss tvartom narmare varandra. Och vilka fiskar! Bla och rod randiga, blekgula och svartrandiga, nagra graprickiga. Inga vi har i Sverige direkt. Sag nagra skona havsblommor ocksa som sag ut som bananer med ett hal i. Tog kort, men rorde inte. Jobbade stenhart for att fa ett bra kort pa en sten dar ett antal snackor satt i formation och en liten snack-krabba traskade runt. Ville ha ett horizontellt kort men det var ju logn att kunna dyka ner sa langt! Ska bli intressant att se vilka foton jag fick av alltihop.

P.g.a min oandliga okenvandring hann jag inte utforska alla tre laguner utan bara denna, sedan var det dags att passa sista baten hem. Det gungade rejalt pa hemresan. Dock inte sapass att det var befogat att fogarna pa en bankrad lossnade och fem stolar tippade bakat! Tva kvinnor fick sina ben i klam. Inget brutet men den ena kvinnans ben blev alldeles intryckt och blatt. Kommer bli ett fint blamarke ett tag. Undrar nar den baten besiktigades sist...

Hann inte ens hem innan jag kande att jag lyckats branna mig idag ocksa. Nar jag duschat markte jag att jag brant bade ben och harbotten idag. Tyvarr glomde jag baclavan pa hotellet och nar kepsen blast av for tredje gangen (ett under om jag inte far oroninflammation efter all blast!) sa skippade jag den ocksa. Det straffade sig.

Vi atervande till fodelsedagsrestaurangen och pappa, A och jag fick var paella. Den var otroligt saftig och god! Vi tog en kott och fisk paella. Jag var glad att de hade det for mamma insisterade att det bara fanns fisk och skaldjurspaella medan jag talade om att det fanns flera sorters. Jisses, borde val mina spanska flatmates veta. Testade dessutom att ata musslor och de smakade inte alls sa illa som jag mindes, de smakade tvartom bara havsvatten och "skaldjur". Helt ok. Mamma fick for sig att halla avslutstal och blev sa rord att hon fick tarar i ogonen. Hon hade haft en kanonvecka och det har vi nog alla. Pa vart vis. "Intressant" skulle jag saga. P tyckte att vi skulle spara pengar och gora en resa ihop varje ar, men dar far jag dra min grans. Det finns sa manga RESOR jag skulle vilja gora sa nu far charteraventyret vara fardigupptackt for ett tag.

Aven om det gett en hel del. Cykla i oknen, bestiga vulkan-okenberg, dyka i laguner, sett stora krabbor, dromedarer och haftiga vagor. Det finns saker att upptacka dar man minst anar det!

Avslutade kvallen med mina syskon pa The Underground och ett pub quiz. Enda icke-brittiska laget, men vi kom faktiskt inte sist! Vi kom nast sist och fick storst applader for det. Jag gillar sana dar quiz. Undrar om det ens finns nan pub i Stockholm som har det... ett mycket trevligt satt att fordriva nagra timmar.

No comments: