8 March 2004

Fuerteventura - del 1

Hola Espaniola!
Eller hur man nu sager. Som ni ser finns inga prickar pa tangentbordet i det har landet, sa - vanj er en vecka framover!

Jag gillar att resa, se platser jag aldrig skulle besoka sjalvmant, uppleva kulturer olik den jag ar van vid, traffa folk man aldrig skulle traffat annars. Ja, vara med om aventyr helt enkelt. Darfor skulle jag aldrig nagonsin slanga ut en massa pengar pa en charterresa. For mig finns bara ett satt att resa - pa eget initiativ.

I ett halvar har jag nu darfor varit misstanksam infor den har resan. Mamma fyller 50 pa fredag sa det ar en dromresa for henne, att sticka ivag med HELA familjen. Pa ett satt kanns det nastan som att min fodelsedagspresent ar att jag faktiskt aker med... Men som jag sa, det ar kul att aka till stallen man ALDRIG skulle akt till pa egen hand och idag har jag tvart andrat asikt omd en har veckan. Det ar hyperintressant! Storre kulturupplevelse an en charterresa kan jag inte tanka mig - just for att jag inte kan tanka mig det.

Jag menar, hur annars skulle jag fa uppleva vilken Nordeuropakoloni de har chartermalen egentligen ar. Britter, tyskar och Skandinaver AGER stallet. Det ar som ett gemensamt sommarstugeomrade, en lekplats for Nordborna. Restaurangerna forsoker smyga in en lokal getstek eller paella bland alla entrecoter, pizzas, lasagne och kottbullar, men ingen bestaller dem. Menyerna ar pa MINST fyra sprak och nar vi var ute och at idag, tror ni inte engelsmannen vid bordet bakom oss bestallde in pommes frites till sin lasagne...

Det forsta jag sag inne pa mataffaren idag var - Irn Bru! Det visade sig att man kunde kopa i princip allt man vill fran UK, Tyskland och Skandinavien, bade vad galler godis, dricka, tidningar, mat. Men lycka till att hitta nagot spanskt... Forresten tanker jag kopa hem bade Red Square Irn Bru, Bacardi Breezer och tidningen Now, for den ar billigare har an i Sverige. Ska jag ha nat spanskt far jag nog plocka en sten eller nat...

Ja ni, med tanke pa mina packarvandor igar sa hann vi inte ens landa forran jag angrade att jag lamnade bergsvandringskangorna hemma. Fan ocksa. De hade ju berg har! Jag tanker sura ett par timmar, sedan ska jag overvaga att ta mina vanliga "lagvandringsskor". Aven om mina anklar kommer brytas itu.

Pa hotellet har vi en "El Kattos" som springer runt. Har ingen aning om vad katt heter pa spanska, men nar jag sa "El kattor, los weg!" sa fattade den att den skulle springa ivag. Jag ar bra pa spanska.

Buenos Noches. Jag ar dotrott.

No comments: