18 March 2004

Ta bladet från munnen

"Han är bra. Han säger vad folk tänker men inte vågar säga." säger pappa om en viss offentlig person.

Säger vad vilka folk tänker? Säger han det de tänker eller det de vill höra? Han säger definitivt inte det jag tänker. I mina ögon är han populistisk, fördomsfull och underhåller både myter och vanföreställningar. Kanske dem som dessa vissa "folk" vill leva kvar i. Jag tror tyvärr pappas uttalande säger mer om honom själv än om personen han uttalade sig om.

Jag tror också att vad dessa "frispråkiga" människor som "säger vad folk tycker" egentligen gör är att ge folk som inte ser samband eller känner till bakgrundsfakta precis de uttalanden de behöver höra för att få sin obefogade rädsla eller sina ogrundade vanföreställningar motiverade. Om "folket" exempelvis lever i föreställningen att livet är våldsammare nu än för 100 år sedan, trots att precis alla mätvarianter visar tvärtom, så vill de såklart höra av någon offentlig person att de har rätt, så de kan fortsätta vara rädda och inte behöver ta tag i den obehagliga uppgiften att omvärdera sina attityder och uppfattningar. Det är bekvämast så.

Jag önskar att "folk" tänkte mer själva och tog sitt eget blad ifrån munnen istället för att lyssna på andra.

No comments: