11 March 2004

Fuerteventura - del 4

Visste ni att man kan branna sitt ORA sa det svaller till sin dubbla storlek? Det kan man. Mitt vansterora var dubbelt sa tjockt som mitt hogra och alldeles stekhet imorse. Gardagen hade satt sig i skinnet; jag var jattebrand. Den 1 tim 15 min det tog att knalla ner for Miña Negro (berget) maste ha varit under solens prime time for jag hade knaskydd pa hogerknat och det ar enda omradet som inte var brant.

Idag fick jag darfor "av halsoskal" hogst motvilligt stalla in bergsturen, kla mig i langbent och langarmt, satta pa min sexiga (...) baclava och se till att dra ner den over oronen och halla mig i skuggan. Kollade darfor runt i affarerna litegrann. Hittade en lila sarong nere i hamnen for 12 Euro. Kollade runt lite mer och pa turiststraket hittade jag en annu finare (och mindre genomskinlig) for 4,80! Kanon. Hamnen var verkligen britternas tillhall. "British breakfast" overallt och manga Union Jacks.

Tva sandskulptorer holl pa att fixa en krokodil och en moske i sanden. Sant ar coolt.

Tyvarr ar parfym inte sa billigt har. Tommy Girl 50ml gick pa 32 Euro, det ar typ 30-40 spann billigare an i Stockholm ungefar. Inget att hanga i julgranen. Daremot ar alkohol ackligt billigt! 1 l Absolut Vodka for 14 Euro (1 euro star i lite mer an 9 kronor), 750ml Jagermeister likasa, samma for 1 l Baileys! Halla, man har ju inte rad att INTE kopa!

Nat som ocksa ar billigt, men mer osakert, ar elektronik. Videokameror ar sarskilt billigt, men man varnar ocksa for att det ar mest skojare i den branschen. En svensk turist i hostas kom hem och upptackte att i boxen dar hans videokamera skulle ligga sa lag det en - ficklampa! Ok, det ar saklart skojeri pa hog niva, fast samtidigt kan jag inte lata bli att undra hur korkad man far vara om man koper nagot dylikt och inte kollar i ladan innan man kommer hem. Sant kollar man val innan man lamnar affaren for josse namn! Sjalv ska jag forsoka undvika att kopa en MD-spelare. 150 Euro for en Sony som har kostar runt 3000 spann. Har man rad att INTE kopa den... Fast det dar med internationella garantier verkar det vara lite si och sa med och man vill ju inte riskera att den dor om en vecka... Jag ska fundera.

Ikvall at vi pa en ny restaurang. Ett steak house jag inte kommer ihag namnet pa, men det var inget bra. En jattemysig miljo, lite regnskogs-grott-liknande, men de tusen kyparna var inte lika samordnade som pa Don Camillo. Lite forvirrat, kan man saga. Dessutom smakade min grillade tonfisk ingenting. Absolut ingenting. Synd.

Jag och brorsan A fick i uppdrag att fixa champagne, jordgubbar och ananas till imorgon. Mamma fyller 50 da sa vi tankte vacka henne med champagne pa sangen. Det var exakt ratt personer att skicka... Vi stirrade pa hyllan i tio minuter, fattade noll och fragade en spanjor vad som var bra och inte. Han ville ju salja sina dyra franska sorter runt 30-35 euro, men vi ville ju bara ha nat schysst for 15-20 euro eftersom vi bara ska skala i det. Vi fick en lektion i vad Sec, Semi-sec och Brut betydde och sedan valde vi den snyggaste flaskan. Ratt sa. Frukten var dock ett kapitel i sig, och semesterns Peppes Bodega so far. Vi var i varenda butik vi hittade - men INGEN hade vare sig jordgubbar eller ananas. Pa kanarieoarna! Vi trodde det skulle vimla av sant. Vi jobbade oss hemat och pa sista Netto-butiken vid hotellet fanns bade ock. Typiskt, och puh!

No comments: