1 June 2004

Efter tentan kommer uppsats, och så en parantes i mitten

Jag sa ju det. Sicken tur att jag vände och vred på Abu Ghraib tills jag blev blå, för det var klart det var en stor jäkla jättefråga på tentan om hela rasket! Snarare var det så att "Bushland" låg i krig med "Dictatorstan" och en radda övergrepp begicks på ett "detention facility". Dumma frågekonstruktören talade däremot inte om ifall det var civila eller POW's på det där stället, vilket krånglar till det alldeles förbaskat när man i frågan ska biträda en åklagare som "helst vill åtala enligt alla regler i hela boken". Jag undrar om jag täckte in allt nu...

Ah, en stilla fundering bara, nu när jag inte kan släppa taget om Kristi Brud (Jag trodde faktiskt det var ett frireligiöst påhitt och höll på att svälja tungan när det visade sig att "riktiga" kyrkor pysslar med sånt också): Är det logik eller kyrklogik att man betraktar det som fullt normalt att en människa gifter sig med en död gubbe samtidigt som man betraktar det som onormalt att två levande människor som råkar vara av samma kön vill gifta sig? Och dessutom, om Jesus har över 2000 fruar - är inte det bigami, jag menar polygami? Hm, jag tror jag ska ta och anmäla den där, vad hette hon nu, Eva, bara för att se vad utredningen visar...

Förresten hjälpte tentan till att formulera uppsatsämne. Det var vissa formuleringar som faktiskt satte igång en tankeprocess. Jag har tre (hm, egentligen fem) saker jag skulle vilja skriva om, så min plan är att presentera allihop för professorn på torsdag så får han hjälpa mig att styra rätt; d.v.s. ifall något funkar bättre än de andra. Jag hoppas också att heldagsseminariet jag ska på imorgon kan hjälpa till. Advokater utan gränser och Röda Korset ska prata om tortyr och mänskliga rättigheter efter 11 september. Jag tror alla mina eventuella uppsatsämnen tas upp under dagen; från Egypten-utlämningen till "soft torture" - hur fariken man nu torterar bara lite lätt...

För tillfället får det vara slut på eländet, så nu tänker jag kolla på Ronja Rövardotter!

No comments: