10 June 2004

Scener ur en mataffär

Flickan: "Mamma, jag vill stoppa i småpengarna!"
Flickan börjar stoppa i småpengar i cash guarden vid kassan.
Flickan: (medan hon matar i mynten) "Det här påminner om [mummel], du vet. Den där restaurangen, du vet, där man stoppar i pengar och önskar en låt."
Jag: "Så du vill att jag ska sjunga nu?"

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Medelålders man till kassören i kassan mittemot: "De där nya frysarna ni har där nere, med skjutdörrar istället för såna där lock ni hade förut. Det är oansvarligt av ICA. [...] och med tanke på hur det ser ut i världen idag. Det är inte så konstigt. Folk läser i tidningarna hela tiden om våld och galenskaper och så går de och handlar och så nere vid frysdiskarna överallt så står det skjut, skjut, skjut, skjut. Det är klart att de blir påverkade!"
Jag och mina två kunder ler åt varandra.
Mannen: "Det är inte så långsökt faktiskt."
Jag och mina två kunder biter oss i läppen för att inte skratta.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Till sist; Stod i tio minuter och försökte förklara, översätta innehåll och finna rätt vegankäk åt två amerikanska turister. Jag som inte trodde jag skulle klara det ens på svenska. Men de verkade nöjda. Ingenting är uppenbarligen omöjligt.

No comments: